SP uit kritiek op Ruimtelijk Plan Rotterdam 2010

8 maart 2001

SP uit kritiek op Ruimtelijk Plan Rotterdam 2010

SP gemeenteraadslid Mathijs Spaas heeft tijdens de eerste termijn van de behandeling van het Ruimtelijk Plan Rotterdam, in de gemeenteraadsvergadering van 8 maart, stevige kritiek geuit op dit plan.

Hij stelde onder andere dat het plan vooral is toegespitst op de welvarende kant van de Rotterdamse samenleving, en veel te weinig rekening houdt met de minder draagkrachtige mensen in deze stad.
Als voorbeeld hiervoor zei hij onder andere: "In het RPR 2010 wordt voorgesteld om een behoorlijk aantal volkstuincomplexen te verplaatsen. Een voorstel dat tot op heden alleen op steun heeft kunnen rekenen van zo'n 35 raadsleden. Buiten de gerenoveerde muren van ons stadhuis leverde dit bericht slechts ontzetting op.
Ik noem alleen maar de 525 protestbrieven en duizenden protesthandtekeningen. Om nog maar te zwijgen van alle opiniestukken en redactionele commentaren in de plaatselijke media. En op dit moment zijn er ruim driehonderd volkstuinders aanwezig in dit huis om hun protest kracht bij te zetten. Als we het in Rotterdam hebben over het ontbreken van maatschappelijk draagvlak, dan is het hier wel. Voor de SP-fractie onbegrijpelijk en onbespreekbaar"
De genoemde 300 volkstuinders die naar het raadsdebat waren gekomen om hun protest te laten horen, gaven hem luid applaus toen Mathijs de raadszaal verliet.
En over de Noordrand: "We hebben het altijd gezegd en zeggen het hier en nu weer: "geen bedrijventerrein in de Schieveen".
Mathijs Spaas zei het ook een gemiste kans te vinden dat de burgers van Rotterdam, o.a. in het Stads Debat, niet mee hebben kunnen praten over het plan.

Zie ook: Integrale tekst RPR 2010 eerste termijn