SP: Deelgemeente Noord pleegt roofbouw op het welzijnwerk

1 oktober 2003

SP: Deelgemeente Noord pleegt roofbouw op het welzijnwerk

Rotterdam Noord - De coalitie van PvdA, GroenLinks en VVD gaf donderdag 9 september met steun van D66 groen licht om de exploitatie van buurthuis het Klooster op de vrije markt te gooien. Het Klooster, nu nog in beheer bij de dienst Sport en Recreatie, is nog het enige buurthuis in het Oude Noorden voor het jongerenwerk. SP-deelraadslid Mathijs Spaas ziet geen heil in de aanbesteding: “Daarmee wordt daadwerkelijk het welzijnswerk te grabbel gegooid.”

De Europese subsidie voor het Klooster stopt na 2004, en de dienst Sport en Recreatie vindt dat de exploitatie ervan niet tot zijn werk behoort. Dat is de reden voor het deelgemeentebestuur om het Klooster aan te besteden aan de ‘economisch voordeligste aanbieder’. Volgens Spaas een foute stap, want aan het buurt- en jongerenwerk in het Oude Noorden is geen geld te verdienen:  “Welke commerciële uitbater stapt daar in? En zal het zoeken naar het economische voordeel van de exploitatie niet betekenen dat de arbeidsomstandigheden van de welzijnswerkers onder druk komen te staan? Alle partijen vinden namelijk wel dat op zijn minst dezelfde activiteiten moeten worden voortgezet.”

Onzeker is of het huidige personeel van het Klooster het werk kan voortzetten. De instantie die de exploitatie gegund krijgt, kan er ook voor kiezen om het werk door andere mensen te laten doen. Spaas: “Als dezelfde werknemers voor hetzelfde loon in dienst blijven, waar ik voor ben, waar haalt de exploitant dan zijn voordeel vandaan? Als de exploitant met ander personeel aan de slag gaat, zo heeft portefeuillehouder Van der Donk verzekerd, dan zal het huidige personeel wel een plek bij de dienst Sport en Recreatie krijgen. Maar dat de aanbesteding dan nóg een besparing oplevert, kan er bij mij niet in. Op de deelgemeentebegroting zou je die besparing wel zien, maar tegelijkertijd zal het geen besparing betekenen op de begroting van de dienst Sport en Recreatie. In een eerder opgestelde brief stond echter wel dat bij mogelijk ontslag, de dienst uit de eigen middelen de kosten voor WW zou kunnen opbrengen. Dat is ook belastinggeld. Uiteindelijk wordt de Rotterdamse belastingbetaler daar in het geheel niets wijzer van.

Het huidige personeel gaat een onzekere tijd tegemoet. De deelgemeente Noord pleegt roofbouw op het welzijnswerk en roofbouw op de welzijnswerkers. Dit terwijl het kabinet Balkenende weer te kennen geeft voor tientallen miljoenen te willen bezuinigen op het welzijnswerk, waarmee de druk op de arbeidsmarkt in het welzijnswerk toeneemt. Ik ben ook bang voor de stadsbrede gevolgen. Zal de dienst Sport en Recreatie binnenkort besluiten ook hun buurthuizen in andere deelgemeenten af te stoten, met alle gevolgen voor het personeel en het welzijnswerk van dien?”

meer info bij Mathijs Spaas
(fractievoorzitter SP deelgemeenteraad Noord)
(06) 20 50 94 49