Schriftelijke vragen Vervoer op Maat

10 september 2004

Schriftelijke vragen Vervoer op Maat

Geacht college,

De afgelopen maanden kregen wij twee klachten binnen over de Vervoer op Maat-chauffeurs. Twee keer eigenlijk hetzelfde geval: de cliënten belden voor vervoer en wachtten vergeefs op het busje. Na een klacht bij Vervoer op Maat (VoM) bleek dat de chauffeur wel degelijk langs was geweest maar niet had aangebeld en de cliënten kregen te horen dat ze ‘dan maar buiten klaar hadden moeten staan’. In het ene geval deed een mevrouw, nota bene een kwartier voor de met VoM afgesproken tijd, haar voordeur open en ze ziet voor haar ogen het busje de straat uitrijden! Telefonisch werd beide cliënten verteld dat de chauffeur niet aan hoeft te bellen. Inmiddels heeft één van deze cliënten van VoM een uitgebreide klachtenbrief ontvangen. Voor zo ver wij weten is de chauffeur van VoM wel degelijk verplicht aan te bellen; de kamer tot kamer service is per slot van rekening niet veranderd in straathoek tot straathoek service.

Onze vragen:

1- Komt dit vaker voor, heeft u daar inzicht in?

2- Zo ja kunnen wij de cijfers krijgen van soortgelijke klachten in het afgelopen jaar, sinds de aanpassing van de verordening?

3- Hoe is het mogelijk dat er verschillen bestaan in hoe chauffeurs van VoM hun werk doen op dit soort punten?

4- Krijgen we ooit nog antwoord op onze vragen aan u over het optreden van dienst Voorzieningen Gehandicapten van 1 juni jl.? Of kunt u in elk geval uitleggen waarom het zo lang duurt? In het reglement van orde artikel 19 lid 5 staat immers dat ‘behoudens het bepaalde in het derde lid worden uiterlijk binnen 4 weken de vragen met toelichting en antwoord aan de raad toegezonden. Kan deze termijn niet worden aangehouden dan deelt het college danwel de burgemeester zulks schriftelijk aan de raad mede onder vermelding van de oorzaak van de vertraging en volgt het antwoord zo spoedig mogelijk daarna.’

Met vriendelijke groet,

T. Cornelissen,