Nieuwjaarsrede SP-fractievoorzitter Chris van Heumen

21 januari 2001

Nieuwjaarsrede SP-fractievoorzitter Chris van Heumen

Nieuwjaarsrede
, zoals uitgesproken door (toenmalig)
SP-fractievoorzitter Chris van Heumen op het nieuwjaarsfeest van de SP-afdeling Rotterdam in wijkgebouw het Klooster op 21 januari 2001

Chris van Heumen
Chris van Heumen. Foto Cees Bakker.

Beste mensen

Het jaar 2000 was voor mij persoonlijk een moeizaam jaar, een jaar dat gekenmerkt werd door langdurige ziekte en afwezigheid.
Gedurende die maanden hebben Mathijs Spaas, Marijke Folmer en Theo Cornelissen, mijn werk er bij gedaan en daarvoor wil ik ze bedanken.
Theo wil ik extra bedanken omdat hij gedurende mijn afwezigheid heeft opgetreden als plaatsvervangend fractievoorzitter. Hij deed zijn werk zo goed dat de PvdA, ja zelfs de VVD een coalitie met de SP ineens niet meer uitsloten.
Volgens PvdA-raadslid Bert Cremers, was de SP onder leiding van Cornelissen een stuk genuanceerder en vriendelijker dan onder leiding van de 'brulboei' Van Heumen. Blijkbaar zien sommige raadsleden mij liever gaan dan komen!
Toch moet ik Bert Cremers teleurstellen: 'ik ben terug en ik ga voorlopig niet meer weg!'
Dat is voor sommigen misschien een geruststelling, maar voor anderen beslist een nachtmerrie.
Maar beste mensen, het jaar 2000, zal door veel Rotterdammers herinnerd worden als het jaar van de stadhuisschandalen, het jaar van de bonnetjes-affaire, het jaar waarin oud-burgemeester Bram Peper, genadeloos op zijn bek ging.
Na zijn aftreden als minister van Binnenlandse Zaken, vluchtte Peper met de staart tussen zijn benen naar Noorwegen. Daarna werd het opvallend stil rond de voormalige zonnekoning aan de maas!
Zijn dreigementen bleken gebakken lucht, er kwamen geen rechtszaken tegen de gemeente Rotterdam en Peper kon strafrechterlijke vervolging slechts voorkomen door te betalen en daarmee in ieder geval voor een deel impliciet schuld te bekennen. Desondanks is de SP niet tevreden. Wij vonden en vinden dat de oud-burgemeester, met in zijn kielzog een aantal voormalige wethouders er veel te gemakkelijk vanaf komen. Wij vonden en vinden dat elke cent die de oud-wethouders en oud-burgemeester ten onrechte hebben gedeclareerd moet worden terugbetaald, desnoods door de deurwaarder en de rechter in te schakelen.
Als een bijstandsmoeder met een werkhuisje keihard wordt aangepakt dan moet dat ook gelden voor kwistig declarerende topbestuurders! Gebeurd dat niet, en daar lijkt het wel op, dan zal de ranzige lucht van sjoemelende stadsbestuurders in het stadhuis blijven hangen. Dan zullen de Rotterdammers terecht zeggen dat 'hun van het stadhuis elkaar de hand boven het hoofd houden.'
De collegepartijen PvdA, VVD, CDA en Groenlinks hebben het vertrouwen in de politiek een slechte dienst bewezen. De coalitiepartijen zijn collectief verantwoordelijk als de opkomst bij de komende gemeenteraadsverkiezingen een nieuw diepterecord blijkt te zijn. Tegelijkertijd zal het mij niet verbazen als met name de PvdA bij de verkiezingen een enorme dreun krijgt! En niet alleen vanwege de bonnetjes-affaire.
Beste mensen, Het gaat goed met de BV Nederland. De winsten zijn torenhoog, de werkloosheid daalt en er is in vele sectoren een tekort aan gekwalificeerd personeel. De rijksbegroting die minister Zalm van financien in september presenteerde vertoond voor het eerst in vele jaren zelfs een positief saldo.
Ook met de BV Rotterdam gaat het goed. De PvdA werd tijdens de begrotingsvergadering helemaal lyrisch en sprak van een 'droombegroting.' PvdA-wethouder Els Kuijper zei zelfs: 'we hebben nog nooit zoveel geld gehad.'
Maar ondanks die droombegroting gaat het bar slecht met duizenden Rotterdammers. Uit onderzoek blijkt dat de armoede sinds 1990 is toegenomen. De door velen bejubelde banengroei heeft maar weinig mensen uit die armoede gehaald. De meeste nieuwe banen worden bezet door schoolverlaters. Uitkeringsgerechtigden die een baan vonden merkten dat door het wegvallen van subsidies en regelingen hun inkomen nauwelijks verbeterde.
Nederland heeft er een nieuw fenomeen bij: de working poor, de werkende armen. Het door college en regering bejubelde adagium van werk, werk en nog eens werk, werkt dus niet tegen armoede.
Volgens het rapport 'armoede en uitsluiting' groeit 1 op de 5 kinderen op in armoede, die kinderen wonen niet in een of ander derde wereld land, nee die kinderen wonen in Nederland. Deze kinderen worden in hun opvoeding en ontwikkeling bedreigd.
Deze kinderen hebben een gebrek aan goede voeding, voldoende kleding, sociale contacten en een gezonde leefomgeving. Op school doen zij het aantoonbaar slechter dan hun leeftijdsgenootjes.
Beste mensen, armoede onder kinderen is een schande, zeker in een rijk land, als Nederland.
Daarom pleit de SP voor een inkomensafhankelijke kinderbijslag en een structurele en substantiële verhoging van de minimuminkomens.
Helaas wil de PvdA daar niet aan. PvdA fractievoorzitter Maddy Knol zei: ' de armoede is morgen niet opgelost, maar over tien jaar zullen we tevreden terugkijken op wat we met de armoedebestrijding bereikt hebben.' Hoe durft Knol om tegen mensen die het water aan de lippen staat te zeggen dat ze nog tien jaar moeten wachten!
Waarom spreken de sociaal democraten geen schande van de groeiende armoede? Waarom weigert de PvdA om de armoede nu op te lossen, en dat terwijl er toch geld zat is zoals wethouder Kuijper zei.
Beste mensen, de tweedeling in Nederland neemt niet af! Sterker nog de verschillen tussen rijk en arm nemen alleen maar toe. Die tweedeling is een rechtstreeks gevolg van de afbraak van gemeenschapsvoorzieningen, de uitverkoop van overheidstaken en de genadeloze bezuinigingen van de afgelopen jaren.
De gevolgen van dit wanbeleid zijn duidelijk: 10.000 mensen wachten op een plaats in een verpleeghuis, 32.000 mensen wachten op een plekje in een verzorgingshuis en 60.000 mensen krijgen geen of onvoldoende thuiszorg. Het openbaar vervoer wordt gestaag afgebroken: in Rotterdam verdwenen in drie jaar tijd zeven buslijnen en het totale lijnennet (bus tram en metro) daalde met 160 kilometer.
Onderwijs en zorg kampen met enorme tekorten en de politie Rotterdam Rijnmond heeft honderden agenten te weinig.
Maar er is hoop, want daar waar de publieke sector tekort schiet duikt de commercie op. Verzekerden van AEGON kunnen voor 180 gulden per maand de wachtlijsten omzeilen door behandeling in het buitenland. En wie vindt dat het openbaar onderwijs onvoldoende biedt kan zijn kind voor 36.000 gulden per jaar naar een privé-school sturen.
Beste mensen, Nederland is onder leiding van de PvdA, de weg richting bot kapitalisme, individualisme en sociale uitsluiting ingeslagen. Onder leiding van paars wordt de georganiseerde solidariteit in hoog tempo afgebroken. Gebeurd er niets dan krijgen we in Nederland net als in Amerika en Engeland te maken met een diepe scheiding tussen arm en rijk. Dan hebben kinderen die geboren worden in Spangen of de Afrikaanderwijk niet dezelfde kansen als kinderen in Hillegersberg of Kralingen. Zo'n samenleving moeten wij niet willen!
Het is daarom dat de SP afgelopen jaar gestart is met de campagne 'stop uitverkoop beschaving,'
En het is daarom dat ik iedereen die genoeg heeft van de afbraak oproep om actief mee te werken aan de campagne 'stop uitverkoop beschaving.'
Beste mensen, Het is om het op zijn Rotterdams te zeggen een zooitje in de Rotterdamse politiek. En niet alleen vanwege de peper-affaire. Het college van burgemeester en wethouders lijdt aan een gebrek aan inspiratie.
Wethouder Korthuis van Financiën heeft de puinhoop bij de Dienst Gemeentelijke Belastingen nog steeds niet onder controle, sterker nog onder haar leiding zijn de problemen bij de DGB alleen maar toegenomen. Het is dan ook niet voor niets dat de SP vindt dat korthuis moet opstappen en plaats moet maken voor iemand die wel vakkundig is.
Burgemeester Opstelten maakte in zijn witte-broods weken een goede indruk. Maar inmiddels moet ik constateren dat Opstelten een goede lintjesknipper en handenschudder is, maar dat het hem ontbreekt aan visie en politieke moed.
En dan was er nog de kwestie Simons. Na een ziekbed van negen maanden, kondigde Hans Simons enkele weken na zijn terugkeer in het Rotterdamse stadhuis, onder verdachte omstandigheden, zijn definitieve vertrek uit de politiek aan. Het lijkt erop dat Simons alleen is teruggekeerd om zijn door de bonnetjes-affaire besmette blazoen op te poetsen.
Wat ons betreft hoeft Simons niet aan te blijven tot april, maar doet hij er verstandig aan direct plaats te maken voor een nieuwe wethouder haven en economische zaken.
Door het vertrek van Simons heeft Els Kuijper promotie gemaakt. Zij is nu de politiek leider en beoogd lijsttrekker van de PvdA in Rotterdam.
Tijdens haar nieuwjaarstoespraak deed Kuijper een aantal opmerkelijke uitspraken. Zij stelde dat de PvdA staat voor betrokkenheid en compassie.
Maar waar is de compassie van de PvdA als het gaat om het verhogen van de uitkeringen en het bestrijden van de armoede?
Kuijper kondigde een groot offensief aan tegen desinteresse en onverschilligheid. Maar wordt die onverschilligheid en desinteresse van burgers niet mede veroorzaakt doordat de overheid diezelfde desinteresse en onverschilligheid ten toon spreidt?
En is de PvdA als grootste college en regeringspartij niet verantwoordelijk voor de uitverkoop van de beschaving?
Onder het motto 'sterk, sociaal, solidair, schoon en slim,' sprak Kuijper over een nieuw elan binnen de PvdA. Dat zijn mooie woorden van Kuijper.
Maar in Rotterdam tellen daden in plaats van woorden. Dus Els, waar deed jij toen de PvdA de WAO afbrak? Wat deed jij Els, toen wij samen met 10.000 Rotterdamse huurders actie voerden tegen de jaarlijkse huurverhogingen? En Els waarom sprak je geen mooie woorden, toen 50.000 Rotterdammers bezwaar maakten tegen de gestegen Onroerend zaak Belasting. En Els, wat deed jij als wethouder onderwijs en jeugdbeleid, om de situatie van die 20% van onze kinderen die opgroeit in armoede te verbeteren? Els, waarom geef je daar geen antwoord op…
Beste mensen, Rotterdam heeft dringend behoefte aan een nieuw, inspirerend, motiverend, verantwoordelijk en sociaal gemeentebestuur. Een gemeentebestuur dat mensen belangrijker vindt dan centen!
Een gemeentebestuur dat voortvarend de problemen in onze stad aanpakt. Een gemeentebestuur dat zich openlijk durft te verzetten tegen onverantwoorde regeringsplannen! Een gemeentebestuur dat durft te bouwen aan de samenleving!
Maar beste mensen een dergelijk gemeentebestuur komt er niet zonder slag of stoot. Daarvoor is het nodig dat wij de komende gemeenteraadsverkiezingen winnen. En ik denk dat wij die verkiezingen kunnen winnen.
Bij de laatste verkiezingen in 1998 is de SP gegroeid van 1 naar 4 zetels. Als wij bij de komende verkiezingen van 4 naar 8 zetels kunnen door stoten dan is dat de beste garantie op een ander college en een ander beleid. Iedereen verwacht dat het bij de verkiezingen zal gaan om de vraag wie wordt de grootste partij: de PvdA of de VVD.
Wij moeten iedereen die zichzelf links noemt uitleggen dat de strijd tussen PvdA en VVD er een is van lood om oud ijzer! Er komt alleen een andere beleid als de SP de PvdA kan dwingen om naar links te kijken en daarvoor is het nodig dat wij 8 zetels halen. Tegelijkertijd wil ik de PvdA waarschuwen, de SP zal niet zomaar deelnemen aan het college van B en W! het is niet zo dat de PvdA, ons kan inwisselen voor 1 van de huidige coalitiepartijen, zonder dat dat in de stad merkbaar is!
Beste mensen, unaniem gesteund door de gemeenteraadsfractie en gesteund door afdelingsvoorzitter Geertje Boekhoudt, kan ik jullie meedelen dat ik voor de komende verkiezingen beschikbaar ben als lijsttrekker van de SP.
Indien de ledenvergadering mijn kandidatuur steunt zal ik met plezier de SP kar trekken op weg naar 8 zetels in de gemeenteraad van Rotterdam.
Mochten wij inderdaad 8 zetels halen, en mochten de college onderhandelingen uitlopen op een links gemeentebestuur dan wil ik ook nu aankondigen dat ik niet beschikbaar ben als kandidaat wethouder!
In die situatie blijf ik gewoon fractievoorzitter en zullen anderen uit de fractie het wethouder schap op zich moeten nemen.

Beste mensen, bij de komende verkiezingen kan de SP het breekijzer zijn dat de PvdA dwingt tot wezenlijk andere keuzes! Maar dat kan niet zonder uw steun, laten we daarom samen komend jaar de strijd aangaan….wat mij betreft begint de verkiezingscampagne vandaag……dankuwel……

Zie ook: Opinie