Een verslagje van 'Staakt 79

30 september 2004

Een verslagje van 'Staakt 79

Mooi en meeslepend.

Een verslagje van Staakt’79, een reünie en een festival over de slepers- en haven staking van 1979.

Natgeregend op de fiets kwam ik 27 augustus aan bij de Scheepswerf De Delft, Polly, Ashraf en Marijke Folmer waren inmiddels bezig de expositie in de steigers te zetten. Nu maar hopen dat het morgen droog is tijdens Staakt’79 anders gaan we het schip in en het schip, De Delft, is nog niet af.

Zouden de vrijwilligers staken morgen?

Zaterdag 28 augustus. De wekker zong, de vogels floten en de zon scheen te schijnen. Die ochtend werd ik nog tig malen gebeld door alle radiostations van de Rotterdamse omstreken, Radio Regio.

Om negen uur waren Polly en Paul van Daalen al druk in de weer met het aankleden van De Delft met spandoeken (replica’s van toen zoals; Het slepen is gedaan, voor 50 gaan wij vol aan).Om half elf stroomden de eerste reünisten de werf binnen.

Theo Cornelissen beet om twaalf uur het spits af en vertelde de inmiddels honderden reünisten  wat ze allemaal te wachten stond die dag. Daarna draaiden voor het eerst de films De Slepers en Revolutie aan de Maas in de filmzaal van de De Delft, die de hele dag zouden blijven draaien en druk bezocht bleven. Mensen waren enthousiast over de film en zagen veel bekenden en het leukste natuurlijk, zichzelf. Vele reünisten vroegen zich af of de film al verkrijgbaar was, helaas was dat nog niet het geval, copyrights enzo (maar hou de site www.staakt79.nl goed in de gaten, we gaan er voor zorgen).

Het terras zat vol en het bier schuimde over de Schiehaven. De mensen schudden elkaar gebroederlijk de hand, vele schouderklopjes werden uitgedeeld en hier en daar werd stiekem een traantje gelaten, die verdomde Fischermans friend? Vrolijk gebrul vulde het café en de loopbrug van de De Delft. Op de loopbrug waar de expositie zich bevond dichtte menig staker zich de rol van gids toe.

De zoekplaatjes (grote A0 foto’s) van de demonstraties en manifestaties bij het Afrikaanderplein en de Coolsingel waren zeer populair onder de bezoekers.

De pers waaronder TV Rijnmond maakte een reportage en sprak vele ex stakers en voormannen uit die tijd. Een prachtige special was het resultaat.

Onder het genot van de bezwete maar altijd swingende Amazing Stroopwafels op het terras werd de lunch verorberd, later  bracht het scheepskoor van De Delft de middag op stoom met nostalgische Rotterdamse havenliedjes, stakingsleiders uit 1979  tezamen met FNV bestuurders van nu haakten in, arm in arm. Wanneer men de trap opliep richting het restaurant was de lucht van zware shag, bier en zweet niet te vermijden.

Mensen bleven maar met elkaar praten, zingen en drinken. Het ging over toen, nu en later. Mensen lachten en keken elkaar zo nu en dan serieus aan. Waar dachten ze toen aan?

Om drie uur begon het debat, in het begin leek het zo dat niemand daar op zat te wachten, na een half uurtje deed zo’n beetje iedereen mee met het debat.

Zelfs wanneer je buiten om De Delft liep kon je het debat volgen, zo hard werd er ’gedebatteerd’, het leek alsof we in de staking van 1979 zelf waren beland. Het debat ging vooral over het werken in de haven nu en over de komende acties tegen de plannen van Balkenende. Uiteindelijk stak de verbroedering de kop op. Debatleider Rik Schonenberg, bedankt voor je inzet.

Na het debat werd het buffet gepresenteerd en later bezong Pierre van Duijl met accordeon het publiek

op het nog steeds zonnige terras. Toen het wat frisser werd was het tijd voor de ’afterparty’ met troubadour Cees Korbijn en de afsluiter Bertus en de Tjet Setters met een spetterend optreden, Rock en Lol.

Pas om 23.30 verliet ik De Delft met een tevreden gevoel. Staakt’79 was een succes. We hebben iets goeds gedaan, we hebben mensen bij elkaar gebracht, mensen die iets bijzonders betekend hebben. We hebben mensen blij gemaakt en laten zien dat ze belangrijk waren, toen en nu.

Het was hard werken dit evenement tot een succes te maken zonder de hulp van Polly en vele SP-ers was dit nooit gelukt, allemaal hartstikke bedankt!

Groetjes

Edwin de Voigt
Voorheen projectleider van Staakt’79

P.S. Voor iedereen die bij vertrek een blik Tomatensoep met Ballen uit het voedselpakket van 1979 heeft ontvangen, de soep is vers hoor!

Alle hier geplaatste foto's zijn gemaakt door Herman Beekers, voor meer foto'svan 'Staakt 79 door Herman klik hier

En ook nog foto's van Brenda Kouwenhoven klik hier

Lees het ingezonden stukje van Carrie