Bestuur Verkiezing

Bestuur Verkiezing

Rotterdam, 7 juli 2003

Aan de leden van de SP-afdeling Rotterdam

Op de algemene ledenvergadering van 24 juni 2003 van onze afdeling is een selectiecommissie gekozen en een selectieprocedure vastgesteld om te komen tot een vernieuwd bestuur van de afdeling.
De selectiecommissie bestaat uit:
Geertje Boekhoudt, Nel Keus, Saskia Scheltes en Hans IJsbrandy.
De selectiecommissie bewaakt de selectieprocedure, voert gesprekken met de kandidaten en doet een voordracht aan het zittende bestuur. Vervolgens zal het zittende bestuur een voorstel voor een nieuw bestuur en de overige kandidaten bekend maken aan de leden bij de uitnodiging voor de algemene ledenvergadering van woensdag 24 september. Op die algemene ledenvergadering zal ook het jaarplan worden geactualiseerd en nieuw worden vastgesteld.
Hierbij roepen we elk lid van de SP afdeling Rotterdam op om U zelf kandidaat te stellen als U tijd en energie wil steken in een van de snelst groeiende afdelingen van de SP. Misschien bent U zelf niet in staat een bestuurstaak te vervullen, maar vindt U een ander lid daarvoor geschikt. Aarzel dan niet, dat lid te wijzen op onderstaande selectieprocedure.

Selectieprocedure:

1. Oproep voor kandidaatstelling wordt z.s.m. na de algemene ledenvergadering van 24 juni 2003 bekend gemaakt op de SP-site en in een bijlage bij de eerstvolgende Tribune.
  2. SP-leden van de afdeling Rotterdam kunnen zich tot uiterlijk 15 augustus 2003 schriftelijk kandidaat stellen voor een bestuursfunctie. Brieven met daarin opgenomen een kort CV en motivatie zenden aan:
    Geertje Boekhoudt, Dosiostraat 89, 3066 NB Rotterdam. Kan ook per E-mail
  3. Gesprekken met kandidaten zullen in principe plaatsvinden in week 34 en 35 (18/8 t/m 31/8). Iedere kandidaat wordt hierover schriftelijk geïnformeerd, na telefonische afspraak.
  4. In geval één van de selectiecommissieleden zich her- of verkiesbaar stelt voor het bestuur, zal het betreffende lid zich terugtrekken uit de commissie.
  5. Week 36 (1/9 t/m 5/9) Evaluatiegesprekken selectiecommissie, opstellen conceptadvies voor voordracht bestuursleden, terugkoppeling aan kandidaten.
  6. Uiterlijk 8 september 2003 doet de selectiecommissie haar definitieve advies aan het zittende bestuur.
  7. Kandidaten die niet worden voorgedragen door het bestuur kunnen zich uiteraard zelf wel verkiesbaar stellen.

Voor de goede orde stellen wij vast dat Theo Cornelissen als raadslid van de gemeente Rotterdam, op grond van zijn functie automatisch zitting heeft in het nieuw te vormen bestuur. Dit is vergelijkbaar met de situatie in het partijbestuur waar de fractievoorzitters van de eerste en tweede kamer en het europees parlement ook uit hoofde van die functie zitting hebben in het partijbestuur.

Het afdelingsbestuur heeft als taak het door de algemene ledenvergadering goedgekeurde jaarplan uit te voeren. In hoofdlijnen: Verontwaardiging en onrecht omzetten in acties, mensen mobiliseren, nieuw talent scouten. Wij voeren de strijd voor een betere samenleving zowel in als buiten de Raad, op basis van onze drie uitgangspunten: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Concreet vullen we dat in door mensen in eigen woon-, werk- en leefomgeving te mobiliseren. In het jaarplan 2003 hebben we als prioriteiten gesteld: wijkaanpak per buurt (uitvoering via deelgemeente-kerngroepen); migrantenenquête (met onder meer als doel meer allochtone Rotterdammers te binden); opzetten kerngroepen op deelterreinen (ouderen, huisvesting, WAO, openbaar vervoer, migrantenenquête).
Het afdelingsbestuur houdt de grote lijn in de gaten, stelt prioriteiten en gaat in op acute politieke situaties.
Het bestuur zou moeten bestaan uit 11 tot 13 personen waarbij de voorzitter en organisatiesecretaris in functie worden gekozen.

Profiel voor een goede bestuurder:

• De SP een warm hart toedragen, instemmen met partijlijn en afdelingsplan en zich conformeren aan besluiten van het bestuur.
  • Verantwoordelijkheid nemen voor een specifieke bestuurstaak en mede voor het bestuur als geheel, niet vrijblijvend, het belang van de afdeling staat voorop.
  • Minimaal twee dagdelen (avonden of overdag) beschikbaar zijn, daarnaast goed bereikbaar zijn.
  • Flexibel zijn, ad hoc prioriteiten kunnen stellen.
  • Aan scholingen deelnemen, altijd bereid zijn tot verdere scholing, feedback kunnen geven en ontvangen.
  • Een teamspeler zijn, over goede contactuele eigenschappen en mensenkennis beschikken.
  • Afspraken nakomen en opgenomen taken afmaken.
  • Al enige tijd actief lid zijn.

De voorzitter en organisatiesecretaris hebben bij
voorkeur meer dan twee dagdelen ter beschikking en zijn in elk geval, ook overdag, goed bereikbaar.
De voorzitter is het gezicht naar buiten, weet hoofd- en bijzaken te scheiden, bewaakt de politieke lijn, weet prioriteiten te stellen en knopen door te hakken, weet mensen in te zetten op specifieke kwaliteit en af te rekenen op afspraken, bewaakt dat alles uitgevoerd wordt, denkt mee met de andere bestuursleden en is de bindende factor.
De organisatiesecretaris is de eerste verantwoordelijke voor het uitvoeren van de besluiten van de ledenvergadering, het afdelingsbestuur, de partijraad en het partijbestuur. Hij of zij is verantwoordelijk voor het coördineren van acties, de organisatie van leden, coördinaties van vrijwilligers, de coördinatie van het pand.
De fractievoorzitter maakt deel uit van het afdelingsbestuur en is verantwoordelijk voor de stedelijke fractie, het overleg met de fracties van de deelraden en neemt deel aan het praktische afdelingswerk.
De overige bestuurstaken bestaan uit:
Penningmeester; oprichten en begeleiden werkgroepen en afdelingen in de regio; scholingscoördinator; hulpdienstcoördinator; PR zowel intern als extern; Rood; ouderenwerk; bedrijvenwerk en WAO ed; huisvesting; versterken activiteiten onder migranten; uitvoeren gedelegeerde taken van de organisatiesecretaris (actiecoördinator ledencoördinatie bijv).

Het bestuur van de SP-afdeling Rotterdam