Acties

Acties

Protest bij Rabobankfilialen tegen
oorlogstuig voor Indonesië

Op donderdag 16 december wordt overal in het land geprotesteerd bij filialen van Rabobank en ING. Deze twee banken hebben een krediet van 500 miljoen euro aan scheepsbouwwerf De Schelde geleend om oorlogsschepen te bouwen voor de Indonesische overheid. De SP roept de banken op een einde te maken aan hun betrokkenheid bij deze wapenhandel.
In Rotterdam doet SP-Kamerlid Krista van Velzen van 16 tot 17 uur mee aan een protestactie bij de Rabobank aan het Prins Alexanderplein.

Van Velzen zal de directeur van de Rabobank vragen een einde te maken aan de betrokkenheid van de bank bij de wapenhandel. Klanten worden er genformeerd over wapenhandel en mensenrechtenschendingen. Zowel Rabo als ING beroept zich regelmatig op hun ethisch verantwoorde werkwijze.
“De enige ethisch verantwoorde werkwijze is in dit geval dat je geen krediet geeft voor korvetten,” stelt Van Velzen. “Gezien de lopende oorlog in Atjeh, waar de Indonesische marine aan meedoet, gezien de kwalijke invloed van het Indonesische leger in het landsbestuur en gezien de corruptie en de armoede in het land, mogen deze korvetten niet worden verkocht. Deze banken moeten afzien van financiering van dit oorlogstuig.”

In Rotterdam organiseert de SP op twee plaatsen protestacties:
- van 13 tot 14 uur bij de Rabobank aan de Blaak.
Meer info en aanmelden: Mathijs Spaas,
010-243 55 41
- van 16 tot 17 uur bij de Rabobank aan het Prins Alexanderplein (naast treinstation Rotterdam Alexander) Meer info en aanmelden: Geertje Boekhoudt,
010-420 55 51

Meer achtergrondinformatie is te vinden op
https://sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/2831 en http://www.stopwapenhandel.org

"SP afdelingen die ook met de actie aan de slag willen, kunnen het actiepamflet/standaardbrief vinden op www.spnet.nl - zodra dit materiaal beschikbaar is."

Meer info:
Kevin Levie, 06-48 19 76 68, klevie@sp.nl