Verhoging eigen bijdrage thuiszorg

Verhoging eigen bijdrage thuiszorg

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 7 april 2004

In antwoord op eerdere vragen van de SP en de PvdA over de gevolgen van de verhoging van de eigen bijdrage thuiszorg, antwoordde u dat u niet bereid was de gevolgen hiervan in beeld te brengen en dat u van mening was dat dit overgelaten moest worden aan het ministerie van VWS.

Inmiddels blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie dat landelijk circa 8500 mensen de thuiszorg hebben opgezegd. Uit onderzoek van de grote thuiszorgorganisaties in Rotterdam blijkt dat de landelijke verhoging van de eigen bijdrage thuiszorg ook in Rotterdam tot maatschappelijk ongewenste gevolgen leiden. Volgens Thuiszorg Rotterdam en Humanitas hebben bijna 1000 mensen de thuiszorg opgezegd of het aantal uren zorg verminderd (Havenloods, 1 april).
Ook uit onderzoek van de SP (landelijk en in Rotterdam) blijkt dat de gevolgen van de verhoging ernstig zijn. Het aantal opzeggingen is nog gestegen, nadat in maart duidelijk werd wat de verhoging werkelijk inhield. Bovendien minderen veel mensen de het aantal zorguren of zij zijn genoodzaakt te bezuinigen op andere belangrijke levensbehoeften (www.sp.nl).

Dat leidt tot de volgende vragen:

1. Kunt u de cijfers van Thuiszorg Rotterdam en Humanitas opvragen en deze ter beschikking stellen aan de Raad? Zowel wat betreft opzeggingen als vermindering van de thuiszorg?
2. Zijn er ook gegevens bekend over mensen die weliswaar de thuiszorg aanhouden maar moeten bezuinigen op andere levensbehoeften?
3. Kunt u inzicht geven in wat de Rotterdamse thuiszorgorganisaties hebben gedaan om mensen te informeren over eventuele compensatiemogelijkheden en wat de uitkomst hiervan is?

De staatssecretaris concludeert dat veel klanten de thuiszorg hebben opgezegd zonder dat zij wisten hoeveel ze precies moesten betalen en onvoldoende geïnformeerd zijn over eventuele compensatiemogelijkheden. Er zijn mogelijkheden de hogere bijdrage als bijzondere ziektekosten af te trekken van de belastingen, dan wel bij de gemeente om bijzondere bijstand te vragen.

Humanitas Thuiszorg heeft klanten die hebben opgezegd gebeld en ze gewezen op de mogelijkheden om geld terug te krijgen. Maar zonder hulp kwamen de klanten er niet uit. De regelingen zijn voor veel mensen te onzeker en te ingewikkeld. Bovendien moeten ze toch eerst het geld zelf voorschieten (Havenloods, 1 april).

4. Kunt u nagaan in hoeverre in Rotterdam sprake is van mensen die te snel hebben opgezegd en hoeveel mensen daarvan hebben inmiddels weer thuiszorg genomen?
5. Bent u bereid met de thuiszorgorganisaties in overleg te treden over de compensatiemogelijkheden?
6. Kunnen mensen in Rotterdam die in financiële problemen komen vanwege de verhoging van de eigen bijdrage, een beroep doen op de bijzondere bijstand?
7. Bent u bereid extra hulp in te zetten om mensen hiermee te helpen?
8. Bent u bereid in samenwerking met de thuiszorg mensen hierover te informeren?

Met vriendelijke groet,

T. Cornelissen, SP-fractie
J. Kriens PvdA-fractie

Lees ook: de mening van de SP over de verhoging van de eigen bijdrage, en de gevolgen