Persconferentie Welzijn Noord

9 april 2004

Persconferentie Welzijn Noord

Dinsdag 6 april was ik aanwezig bij de persconferentie van het deelgemeente bestuur over de stichting Welzijn Noord. De heer Borchers, perswoordvoerder, gaf bij de inleiding nadrukkelijk aan dat het bij dergelijke persconferenties ongebruikelijk was om anderen toe te laten dan de pers. Voor deze ene keer werd een uitzondering gemaakt.
De SP heeft daarom de volgende vragen:

1. Waarom laat het deelgemeentebestuur doorgaans niemand anders als toehoorder toe bij een persconferentie dan de pers?
2. Waarom wordt er een aankondiging voor een persconferentie aan een bewonersorganisatie Provenierswijk verstuurd, wanneer het bestuur niet van zins is de voorzitter van de bewonersorganisatie de heer Rahantoknam toe te laten?
3. Is het bestuur bereid om de raadsleden van Noord (desgewenst) voortaan tijdig op de hoogte te stellen van zijn persconferenties?
4. Is het bestuur het met de SP-fractie eens dat het openbaar openstellen van persconferenties voor toehoorders een aantal voordelen kent zoals:
• Het bevorderen van de betrokkenheid van onze inwoners, organisaties en instellingen met het bestuur en de politiek van de deelgemeente;
• de kans te vergroten dat betrokkenen uit de eerste hand (tegelijkertijd met de pers) geïnformeerd worden, in plaats van indirect via de media, iets wat doorgaans als onfatsoenlijk ervaren wordt;
• de positieve beeldvorming van een open en naar buiten tredend bestuur?
5. Is het bestuur bereid om bij zijn persconferenties toehoorders toe te laten? Zo nee, waarom niet?

In afwachting van een positieve beleidswijziging, dat wil zeggen het openstellen van de persconferenties voor toehoorders, en met vriendelijke groet,

Mathijs Spaas
SP deelraadslid