Ledenbijeenkomst Buurten in de Wijken in Hoogvliet

Tomaat Gemeenteraad Tomaat
Buurten in de Wijken

29 maart 2004

Een kleine groep SP-leden uit Hoogvliet had zich verzameld in het rumoerige sociaal-cultureel centrum De Kom. Theo Cornelissen vertelde over zijn bezoekjes aan de bewoners in de herstructureringsbuurten, WiMBY!, de Antilliaanse gemeenschap in Hoogvliet, zijn gesprek met deelgemeentebestuurder Jacqueline Cornelissen (geen familie) en zijn eerste kennismaking met Pernis.

Hoogvliet is een groene en ruim opgezette deelgemeente volgens de bewoners met een goede verbinding met het openbaar vervoer naar de rest van Rotterdam.

Er werd ook nog gesproken over een eventueel onafhankelijk Hoogvliet. Veel mensen zagen dat wel zitten, wat heeft Hoogvliet eigenlijk met Rotterdam te maken. Hoogvliet is zeker niet te klein voor een onafhankelijke gemeente, Assen is net zo groot. Hoogvlieters moeten zelf over hun lot kunnen beslissen en niet alleen over de thema’s schoon, heel en veilig.

Het is moeilijker kleiner te gaan wonen in Hoogvliet terwijl veel grote gezinnen in te kleine flatjes zitten, de doorstroom zit vast. Te veel goedkope woningen verdwijnen met de herstructurering (8000 huizen worden vervangen). Deze woningen zouden niet meer voldoen aan de eisen van de tijd! Wie maakt dat uit? Veel mensen willen goedkoop wonen, zonder fratsen. Slopen en dure nieuwbouw bouwen is een modeverschijnsel zoals de privatiseringen dat ook waren.

Het deelgemeentebestuur is zeer toegankelijk, wanneer er problemen zijn kun je makkelijk bij ze aan kloppen. Vooral voor Jacqueline Cornelissen van de lokale onafhankelijke partij IBP was veel lof. Toch hadden de leden liever op de SP gestemd.

Er zijn geen voorzieningen in Hoogvliet, geen ziekenhuizen, geen echte politievoorzieningen en uitgaan is onmogelijk.

Een extra busbaan door de Benelux tunnel wordt niet gebruikt. Pure geldverspilling. Ook werd er geklaagd over te hoge verkeersdrempels, veel hoger dan de standaard. Gemeenteambtenaren werd onnauwkeurigheid verweten. Ook zouden ze te veel macht hebben terwijl de kwaliteit van hun kunnen te laag zou zijn. Wijkplannen worden vaak aan buurtbewoners gepresenteerd alsof het een natuurramp zou betreffen, alsof alles al definitief zou zijn. Een mededeling in plaats van inspraak. In feite is er dan nog niets besloten.

Door de herstructurering wordt veel renovatie uitgesteld tot na de sloop, tot 2010. Er is veel achterstallig schilderwerk en ook het onderhoud van het trottoir laat te wensen over.

Zie ook: de uitnodiging voor deze bijeenkomst

Terug naar Gemeenteraad, Buurten in de Wijken