Buurten in Beeningerstraat en de ledenavond in 'Musica'

Tomaat Gemeenteraad Tomaat
Buurten in de Wijken

Rotterdam, 27 april 2004

Voordat we naar de ledenavond gingen hadden we nog een extra bezoek ingelast aan de Beeningerstraat 12 a in Kleinpolder Oost..We worden ontvangen in de gezamenlijke ruimte van de Beeningerstraat door actieve bewoners die de hele herstructurering van de Beeningerstraat en de Ameidestraat hebben begeleid.

De herstructurering betrof 448 woningen. Van 160 woningen werden er 84 gemaakt. Betaalbare woningen (voor de huidige bewoners) verdwenen hierdoor. Deze mensen trekken weg en er komen geen andere bewoners voor terug. Dit fenomeen wordt door hen ook wel samenvoegsloop genoemd. Er zou ook nog een zorgcentrum met begeleid wonen voor ouderen. Maar het mag niet gebouwd worden omdat de beoogde woonlocatie te ongezond is, te veel fijne stofdeeltjes (door de A 13 en A20). Het stikstofgehalte langs de snelwegen is veel hoger dan de Europese norm.

Bij gezamenlijke bijeenkomsten van de huurders en de kopers (verenigingen van huiseigenaren) is de opkomst nihil. Bewoners zijn alleen betrokken als iets letterlijk in hun tuin gebeurd of iets groots zoals ten tijde van de herstructurering. Het mengen van kopers en huurder levert volgens hen niet veel op. Kopers zijn niet per definitie meer betrokken. Misschien wel met hun huis maar des te minder met de buurt lijkt het. Kopers kijken een beetje op huurders neer is het idee.

Ook is er een Woonwensen onderzoek geweest. De vraag was; Waar wil je naar toe? De vraag of je hier wilde blijven wonen en hoe werd nooit gesteld. Daarna door de buurt gewandeld, langs onder ander de Beeningerstraat, de Ameidestraat, de Abstweg, de Mookhoekflat en de dure nieuwbouw. Het winkelaanbod in Kleinpolder Oost is erg schraal. Voor de bus naar het centrum van Rotterdam moet je naar Klein Polder West. Hierna aten we een pizza met onze gidsen.

Met een volle buik naar Wijktheater Musica gefietst. Daar spraken we met leden en betrokken buurtbewoners en afgevaardigden van onder andere Sportstimulering over verschillende thema’s die in Overschie spelen. Zoals de luchtvervuiling door de A13 en de A20. Zoals de Regenboogschool die onder de rook van de A13 ligt en in de zomer de ramen niet eens open kan zetten omdat de concentratie van fijne stoffen te hoog is.Er waren ideeën zoals een tunnel met ventilatie en afvoer naar een plek waar geen mensen wonen.

Er is eigenlijk geen buurthuis in Overschie. Je hebt alleen het Kas gebouw, een noodgebouw voor jongeren en tienerwerk. Er is geen fatsoenlijk (ambulant) jongerenwerker in Overschie. Overschie heeft een ouderwetse straathoekwerker nodig volgens sommigen. Een jongerenwerker die kinderen en jongeren op straat kent en durft aan te spreken. Assistenten van Sportstimulering doet dit nu al maar worden in hun voortbestaan bedreigd, het zijn namelijk id-ers (de SPfractie heeft hier al schriftelijke vragen over gesteld).

De behoefte aan sporthal werd meerdere malen naar voren gebracht. Dit omdat er veel sportverenigingen zijn in Overschie maar geen locaties. De oude MEAO locatie is een prima ruimte daarvoor.

Musica zal over een tijdje ophouden te bestaan. Het kan niet meer voldoen aan alle veilgheidseisen, verbouwing zou te duur zijn en er wordt door de deelgemeente nagedacht over een nieuwe multifunctioneel centrum. Een wijktheater zoals Musica zou dan niet meer nodig zijn volgens de deelgemeente. De SP leden en andere bewoners waren het unaniem eens dat Musica moest blijven maar dat het wel zijn functie moest uitbreiden. Musica levert nu voor 50 % een cultureel en voor 50% een sociaal programma.

Maar er zijn nog veel meer problemen zoals bus 32 die per 24 mei na 19.00 niet meer zal rijden en het schrale aanbod aan winkels en voorzieningen. Ook sluipverkeer moet gestopt worden. Ook werd het idee geopperd Overschie samen te voegen met de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek. De deelgemeente Overschie (het bestuur) functioneert niet volgens alle aanwezigen. Last but not least moet de Nederlandse staat aangeklaagd worden voor de overschrijding van Europese norm aangaande de uitstoot van fijne stoffen (uitlaatgassen).

Het is niet allemaal kommer en kwel want Overschie heeft ook mooie kanten zoals het mooie museum, het oude dorp en de prachtige natuur.

De SP leden en andere bewoners vonden het het nuttige en leerzame avond en voor herhaling vatbaar.

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken