Blijven we potverteren?

7 april 2004

Blijven we potverteren?

Dat is de vraag die ik u zou willen voorleggen. Deze week is de commissie Cultuur en Sport op reis naar Stockholm. Eind maart ging de commissie Economie, Haven & Milieu naar Portugal, over twee weken gaat de commissie Fysieke Infrastructuur naar Engeland, voor later heeft de commissie Wijken en Buitenruimte al een reis geboekt naar de Verenigde Staten. Kortom, het voorjaarsreisseizoen lijkt weer aangebroken.

Laat ik vooropstellen dat ik het eens ben met de stelling “wie verre reizen maakt, kan veel verhalen”. Reizen verruimt de blik en als je een beetje rondkijkt als je in den vreemde bent, dan doe je daar ongetwijfeld nieuwe ideeen op. Wat dat betreft zouden we wel elke maand een reisje willen maken. De SP heeft ook geen principiele bezwaren tegen reizen. Daarover bestaat een hardnekkig misverstand. Zoals U zich wellicht nog herinnert ben ik ook meegegaan naar Frankfurt vanwege het drugs- en prostitutiebeleid.

Maar er is geen stad in Nederland waar raadscommissies zo gemakkelijk en zonder concrete aanleiding op reis gaan als de stad Rotterdam.
De gemeenteraad van Rotterdam gaat op reis “omdat er budget voor is, omdat we daarvoor geld in een pot hebben gestopt”. Maar liefst € 3.700,= per commissielid per periode.
Het totale reisbudget bedroeg daardoor € 414.982,40. Eind 2002 en begin 2003 zijn alle commissies ook meteen op reis gegaan. Naar Berlijn, naar Spanje, naar Duitsland, naar Canada, overal ter wereld kon je een raadslid van Rotterdam tegen het lijf lopen.
Al die reisjes kostten bij elkaar € 134.521,50 aan kosten voor raadsleden. Daar bovenop kwamen nog separaat de reiskosten van allerlei ambtenaren en wethouders.
En omdat er nu dus nog € 280.460,90 “in de pot” zit, wordt er nu opnieuw op uit getrokken.
Collega’s, laten we ophouden met potverteren.
Al aan het begin van deze raadsperiode, in een brief aan het presidium van 9 juni 2002, heb ik gepleit voor een andere benadering van het reizen. Laten we eerst vaststellen waar kennis ontbreekt, vervolgens bepalen waar we die kennis zouden kunnen aanvullen, vervolgens wanneer we daar terecht kunnen en dan vaststellen wat dat zou gaan kosten. Maar nu is het precies omgekeerd:
Er is geld – dus gaan we een week op reis- in september of april – dan is het daar en daar leuk – dus gaan we dan daar en daar naar toe.

Want als U allen nu eens eerlijk bent? Als er nu geen reispotje was geweest, was er dan een ploeg van 20 Rotterdammers naar Lissabon en Coimbra gegaan om markthallen te bekijken?
Ook blijft het vreemd om onder het dualisme een wethouder en zijn ambtenaren mee te nemen op reis, dat doen ze in de Tweede Kamer echt niet.
Het reizen is historisch gegroeid, vanwege de havencommissie en vanwege de jaloezie bij de andere commissies. Daarom is de Rotterdamse situatie ook zo uniek, een dergelijke reislust komt nergens in Nederland voor, zeker niet in Amsterdam of Utrecht of Den Haag. We zijn toch niet verplicht om het lijstje van raadsreisjes aan te blijven voeren? We kunnen historisch gegroeide weeffouten toch weer rechttrekken?

Daarnaast blijft het vreemd dat veel collega’s wel uitgebreid de tijd hebben om een of meerdere weken op reis te gaan naar het buitenland, maar wegens tijdgebrek in Rotterdam voortdurend niet kunnen deelnemen aan georganiseerde werkbezoeken aan organisaties en diensten in de stad. Sommigen van U lijken nu meer kennis te hebben van de situatie in Portugal dan van het reilen en zeilen van de Rotterdammers.

Kortom, hierbij wil ik U voorstellen om geen nieuwe reizen meer te boeken. Laten we de ervaringen eerst eens grondig evalueren. Laten we het resterende bedrag van € 100.000,= tot € 200.000,= een andere bestemming geven in deze tijden van bezuinigingen.
Ik wens U allen een zalig Pasen en hoop U allen binnenkort gezond en wel weer terug te zien.
Met vriendelijke groeten ,

Theo Cornelissen