Stadsmarinier

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 16 februari 2004

Schriftelijke vragen aan B & W

Naar aanleiding van uw antwoord van 13 februari op onze vragen van 5 februari willen we toch een aantal extra vragen stellen. Dit omdat sommige van onze vragen niet geheel beantwoord waren en ook omdat uw beantwoording weer een aantal vragen bij ons opriep.

1. Heeft de Stadsmarinier, al dan niet via een tussenpersoon, tickets naar Curaçao aangeboden aan het gezin?
  2. Uw beantwoording en ook de reacties van het deelgemeentebestuur Charlois suggereren dat deze vrouw en haar kinderen gewelddadige criminelen zijn. Als dat niet het geval is, riekt dit naar laster. U geeft zelf aan dat u de situatie van deze vrouw beknopt weergeeft vanwege de privacy. Lijkt het u dan goed om termen als ernstige criminaliteit en geweldpleging te gebruiken?
  3. U stelt dat de vrouw zelf had aangegeven dat ze wilde verhuizen. Dat is zo, maar ze wilde niet zomaar verhuizen, ze wilde zich, met haar jongste zoon, op laten vangen in een opvanghuis. Dit wilde ze juist om te zorgen dat haar zoontje niet meer in het -inderdaad criminele- milieu waar hij tot nu toe in verkeerde zou blijven hangen. Ze woont nu in een onverwarmd winkelpand zonder begeleiding dat ze na een jaar 'huurgewenning' niet meer kan betalen. Wij vragen weer: Lijkt deze verhuizing u een goede en structurele oplossing voor dit gezin?
  4. U geeft aan dat het Lokale Zorgnetwerk op korte termijn geen soulaas kon bieden. Dat kan waar zijn, het is erg moeilijk om in Rotterdam (en in heel Nederland, trouwens) een plek in de opvang te vinden. Maar, heeft de Stadsmarinier geprobeerd het LZN te helpen met dit probleem, of überhaupt overlegd met het LZN over dit gezin?
  5. U vertelt ons dat de uitkering van mevrouw 'in goede samenspraak tussen beide gemeenten'is voortgezet. Mevrouws probleem was dat ze zich niet in kon laten schrijven in haar woning omdat het een winkelpand is. Toen heeft de Stadsmarinier geregeld dat ze zich in kon schrijven bij de buren. Zijn dit soort praktijken niet juist de zaken die de Stadsmarinier, terecht, aan het bestrijden is?

Theo Cornelissen, (06-) 20 43 01 96, E-mail

Zie ook: de antwoorden en
Wild West marinier