Melding van gevolgen verhoging eigen bijdrage thuiszorg

3 februari 2004

Melding van gevolgen verhoging eigen bijdrage thuiszorg

De Rotterdamse SP roept alle thuiszorggebruikers op die te maken hebben met een verhoging van de eigen bijdrage, hiertegen te protesteren en de gevolgen kenbaar te maken bij het meldpunt van de SP.
Mensen kunnen hiervoor terecht op de website van de SP. Daarnaast zullen in Rotterdam op verschillende plaatsen flyers worden verspreid.

Per 1 januari zijn de eigen bijdragen in de thuiszorg verhoogd. De eerste signalen wijzen erop, dat de bijdragen zo hoog worden, dat mensen de thuiszorg moeten afzeggen terwijl ze die wel nodig hebben, minder uren thuiszorg nemen of gaan bezuinigen op andere noodzakelijke basisbehoeften. De SP pleit al langer voor het afzien van deze verhoging. Het is een financiële aanslag voor ouderen en gehandicapten, die ook tot veel bureaucratische rompslomp gaat leiden. Tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer met de staatssecretaris, is toegezegd dat er een onderzoek komt naar de gevolgen van deze verhoging.

Dat de gevolgen ernstig zijn blijkt al uit de vele honderden reacties die zijn binnengekomen op het meldpunt op de landelijke site van de SP. Ook op de Rotterdamse site kunnen Rotterdammers een actieformulier invullen voor zichzelf of een naaste. Daarin kun je vermelden hoeveel je vroeger betaalde voor het aantal uren thuiszorg per week en hoeveel je daar nu voor moet gaan betalen en wat de gevolgen daar van zijn. Daarnaast gaat de Rotterdamse SP de straat op om zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken (ouderenvoorzieningen, 55-plus-woningen, markten). Deze week wordt hiermee gestart in de deelgemeenten Charlois, Delfshaven en Alexander .

Twee weken geleden hebben de Rotterdamse fracties van SP en PvdA het College gevraagd samen met de thuiszorgorganisaties onderzoek te doen naar de opzeggingen door Rotterdamse thuiszorggebruikers en zonodig bij te springen. Ook is samen met de PvdA en D66 een brandbrief gestuurd naar de minister en de Tweede Kamer hierover, nog voor het spoeddebat.

Voor meer informatie:

Theo Cornelissen: 06 20430196

Ineke Palm: 06 51111073

Ter informatie:

Nieuwe eigen bijdrage regeling 2004

1. Het uurtarief gaat van € 4,60 naar € 11,80. Vermenigvuldig dit met het aantal uren zorg per 4 weken. Dit betaalt u als dit niet boven het maximale bedrag komt.

2. Uw maximale bedrag kunt u bepalen door 15% van uw ongecorrigeerde (jaar)verzamelinkomen (bijv AOW+vakantiegeld+toeslagen) te nemen, dit bedrag te delen door 13 en hiervan €140 af te trekken. Indien dit lager is dan 1, betaalt u dit bedrag.

3. Er is ook een ondergrens van € 16 per 4 weken. Indien uw maximale bedrag lager is dan € 16, betaalt u €16. Indien u slechts één uur zorg ontvangt in 4 weken, betaalt u €11,80.

Zie ook: Eigen bijdrage thuiszorg