Woorden, daden en ontmoetingen

14 januari 2004

Woorden, daden en ontmoetingen

De week van de proefballonnen

De eerste week, was al meteen de tweede van het nieuwe jaar. De eerste dagen worden door menige organisatie gebruikt voor nieuwjaarsborrels waar de verantwoordelijken wat proefballonnen oplaten.

De politiecommissarissen van Utrecht en Dordrecht kwamen met hun variant van de middeleeuwse schandpaal. Burgemeester Opstelten pleitte voor een opdeling van Rotterdam in "fatsoenlijke en onfatsoenlijke" Rotterdammers. Dat is al weer beter dan de bestaande tweedeling in "allochtoon en autochtoon" of de CDA-variant daarvan in "kansarm en kansrijk", door Leefbaar vertaald in "gewenst en ongewenst". Zelf bezocht ik enkele van de tientallen nieuwjaarsbijeenkomsten waarvoor ik als fractievoorzitter word uitgenodigd.

De PvdA begon de eerste zaterdag van het nieuwe jaar, opvallend was dat niet Bert Cremers maar Jantine Kriens de toespraak hield. Dan volgde zondag Video 2000 die met ons een TV-serie wil maken over "het gezicht van de armoede".

Maandag 5 januari is het super druk in de Burgerzaal, die door "iedereen die denkt wat voor te stellen in Rotterdam" bezocht wordt. Je legt de eerste perscontacten van het jaar, je schudt de hand met de brandweercommandant, de collega's uit de raad, enkele actieve bewoners als Stien Weygertse, je hoort de laatste roddels.Grote afwezige op deze bijeenkomst was de hele fractie van Groen Links. Zelfs de burgerraadsleden waren er niet. Later blijkt dat ze in een grote crisis zitten. Triest voor de betrokkenen, maar het was al jaren duidelijk dat er grote verdeeldheid bestond.
Brahim Bourzik is een aardig raadslid, maar hij is niet groen en ook niet links. Brahim is vooral Marokkaan. Dat mag, maar dat botst natuurlijk met de anderen. Fractievoorzitter Bea is ook een aardig raadslid, maar heeft nog niet laten zien dat ze begrijpt dat Groen Links in de oppositie zit. Jammer voor de oppositie. Ze stemde in december zelfs voor de bezuinigingen op het gehandicaptenvervoer. Beiden moeten nu plaats maken. Hopelijk komen er nu stevige raadsleden die samen met ons en andere progressieve partijen de strijd aan binden met de gevolgen van het beleid van het rechtse kabinet en hun handlangers in Rotterdam.

Op vrijdag ga ik nog even langs bij het CDA en daarna de Centrumraad. Leonard Geluk slaat zichzelf als progressief op de borst dat "het CDA de discussie leidt". Ik moet hem en de andere "sociale CDA-ers" toch eens vragen om kleur te bekennen. Gaan ze mee met de afbraakpolitiek van Balkenende, zoals hun wethouder van der Tak dat doet. Of durven ze hun sociale praatjes om te zetten in daden en helpen ze de oppositie bij de verdediging van de belangen van de tienduizenden Rotterdammers aan de onderkant van de samenleving. Zeker in Rotterdam heeft het CDA nog twee gezichten.

Op zaterdag bezoek ik de immer druk bezochte bijeenkomst van Noord in Blijdorp. Hier geen proefballonnen of toespraak van hotemetoten. Wel ballonnen voor de kinderen en een veelkleurige modeshow en ontzettend veel gewone inwoners. Natuurlijk vanwege de gratis entree in de dierentuin, maar daarmee ook een waar volksfeest. De SP zou volgend jaar ook weer ergens een feestje moeten bouwen. Gewoon op zondagmiddag van 3 tot 5 met poppenkast en sprekers en discussie en hapjes. Drie jaar geleden op het Afrikaanderplein was het een groot succes.
Zaterdag ga ik ook nog even langs D66, waar Mea van Ravenstein afwezig is en dus John Marapin een toespraak houdt. Hij laat een ballonnetje op over gratis openbaar vervoer. Hij wil de mensen van de thuiszorg helpen met het over gebleven geld van de commissiereizen en hij beweert dat hij er voor gezorgd heeft dat het rapport over de reorganisatie van de kunstensector in de prullenbak is beland. Niets is minder waar, maar we zullen hem aan zijn toespraak herinneren als die onderwerpen op de agenda staan.
Die reorganisatie van de kunstensector heb ik woensdag bij de vergadering van het presidium wel weer op de agenda gezet. Ondertussen heeft Hulman al besloten dat de subsidie aan de RKS per 1 januari 2005 stopt, terwijl er met de mensen daar nog niet gesproken is. Verwarring troef en bovendien is er volgens mij ook geen meerderheid voor in de raad.

Donderdag zit ik op de Hogeschool Rotterdam in een "debattle" met Richard Moti van de PvdA en Ted Langenbach en de DJ's Joachim van Off_Corso en Seutek van Inbootywetrust.

Theo Cornelissen bij Debattle

De debattle was georganiseerd door studenten vrijetijdskunde. Mijn stelling is: "Van de kant van de gemeente is er in 2004 niets te verwachten op cultureel gebied. Ook niet voor de jongerencultuur. De jongeren zullen het zelf moeten doen. Op onze steun kunnen ze blijven rekenen, zoals we dat ook in 2003 hebben gedaan bij de totstandkoming van het popconvenant".

Woensdag ben ik even bij de opening van de expositie van de foto's van Barbara Cook in het NIVON. Prachtige foto's van insecten uit haar tuin in Rotterdam. Donderdag bij de opening van de nieuwe kantoren van de Griffie ook weer veel mensen met wie de laatste nieuwtjes kunnen worden uitgewisseld. Voor de SP waren we vrijdag 2 januari al begonnen met een beraad over de discussie rond "de integratie in Rotterdam".

's Avonds bespreekt het partijbestuur onder andere de regio Rijnmond en vanzelfsprekend wordt dan ook besproken hoe we als SP in Rotterdam ons stempel op die discussie kunnen zetten. Dat thema bespreken we dinsdag 6 januari eerst in de redactie van de afdelingskrant en later ook met een 40-tal geinteresseerde SP-leden.

Woensdagavond maken we in het afdelingsbestuur verdere plannen over hoe ons antwoord op de nota "Rotterdam zet door… een stad in balans" moet luiden. Donderdag ga ik 's avonds als regiobestuurder naar Dordrecht om de ledenvergadering voor te zitten waarop een nieuw afdelingsplan wordt vastgesteld en een nieuw afdelingsbestuur gekozen. Drie maanden intensief contact wordt hier succesvol afgesloten. Mijn aandacht kan ik nu weer op andere afdelingen in de regio richten.

Vrijdag ga ik met Josine "buurten in de wijken" in Bloemhof en Hillesluis. Ondanks het slechte weer heel leerzaam, vooral de wandeling door Bloemhof met jongerenwerker Aloui als gids. Voor Hillesluis hebben we te weinig tijd, maar wel genoeg om het Kopblok met alle voorzieningen te bewonderen. De hele maand januari zijn we in de deelgemeente Feijenoord. We sluiten het 26 januari af met een vergadering voor onze leden in datzelfde Kopblok. Tot dan.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail