SP protesteert tegen personeelsbeleid Aldi

19 december 2003

SP protesteert tegen personeelsbeleid Aldi

'Respect voor werknemers: kost niets - levert veel op'

De SP protesteerde op woensdag 14 januari tegen de slechte arbeidsomstandigheden bij de supermarktketen Aldi. Bij drie Rotterdamse filialen spraken actievoerders van de partij bezoekers en personeel van de supermarkt aan op de feodale arbeidsverhoudingen bij de winkelketen.

SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen informeert klanten van Aldi over het personeelsbeleid

's Morgens voerde de SP actie bij de Aldi-filialen aan het Eudokiaplein in Noord en de Linker Rottekade in Kralingen-Crooswijk. 's Middags werd het filiaal aan de Schans in Delfshaven aangedaan. Op alle drie de locaties viel op dat slechts weinig klanten wisten van de arbeidsomstandigheden bij de supermarktketen. Daaruit blijkt het belang van de actie, die overal in het land werd gevoerd: Aldi probeert zijn problemen stil te houden, terwijl alleen door de publieke opinie de directie zich gedwongen zal zien het roer eindelijk om te gooien en zijn personeelsleden te gaan respecteren.

Zembla besteedt donderdag 22 januari (21:15 uur) aandacht aan het personeelsbeleid van de supermarktketen. Uit de documentaire blijkt dat de Aldi-directie werknemers voortdurend onder druk zet. In juli 2003 schorste Aldi enkele kritische werknemers, waarna 100 van de 120 medewerkers bij het distributiecentrum in Best spontaan het werk neerlegden. Aldi spande een kort geding aan tegen de stakers en won dat, maar zegde wel toe de arbeidsverhoudingen te verbeteren.
Inmiddels is het een half jaar later en is er nog niets verbeterd, blijkt uit contacten van de SP met werknemers van Aldi. Mensen worden geïntimideerd en onder druk gezet, over schaft- en werktijden zijn constant problemen en de directie wijzigt zonder overleg werkroosters.

"Bij prijzen uit de vorige eeuw past geen personeelsbeleid van twee eeuwen terug!", aldus SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. "Wij helpen de Aldi-medewerkers graag bij hun strijd voor arbeidsverhoudingen die bij de tijd zijn. Daarom heeft de SP woensdag actie gevoerd bij drie Aldi-filialen in Rotterdam en in ruim 40 steden door het hele land."

Zie ook: het persbericht