SP protesteert tegen personeelsbeleid Aldi

12 januari 2004

SP protesteert tegen personeelsbeleid Aldi

'Respect voor werknemers: kost niets - levert veel op'

De SP protesteert aanstaande woensdag 14 januari tegen de slechte arbeidsomstandigheden bij de supermarktketen Aldi. Bij drie Rotterdamse filialen spreken actievoerders van de partij bezoekers en personeel van de supermarkt aan op de feodale arbeidsverhoudingen bij Aldi.

Zembla besteedt donderdag 15 januari aandacht aan het personeelsbeleid van de supermarktketen. Uit de documentaire blijkt dat de Aldi-directie werknemers voortdurend onder druk zet. In juli 2003 schorste Aldi enkele kritische werknemers, waarna 100 van de 120 medewerkers bij het distributiecentrum in Best spontaan het werk neerlegden. Aldi spande een kort geding aan tegen de stakers en won dat, maar zegde wel toe de arbeidsverhoudingen te verbeteren.

Inmiddels is het een half jaar later en is er nog niets verbeterd, blijkt uit contacten van de SP met werknemers van Aldi. Mensen worden geïntimideerd en onder druk gezet, over schaft- en werktijden zijn constant problemen en de directie wijzigt zonder overleg werkroosters. De SP vindt dat er ook een verantwoordelijkheid bij klanten van de supermarkt ligt. Druk van buiten af kan net het zetje geven dat nodig is om de directie in beweging te brengen.

"Bij prijzen uit de vorige eeuw past geen personeelsbeleid van twee eeuwen terug!", aldus SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. "Wij helpen de Aldi-medewerkers graag bij hun strijd voor arbeidsverhoudingen die bij de tijd zijn. Daarom voeren we woensdag actie."

Meer informatie:
Kevin Levie, (06-) 48 19 76 68, E-mail
Theo Cornelissen, (06-) 20 43 01 96, E-mail

De SP voert actie bij de volgende Aldi-filialen:
Eudokiaplein 8-10, Noord vanaf 8.30
Linker Rottekade 6-b, Crooswijk vanaf 9.00