Smaccv

14 november 2003

Smaccv

SMACCV is begonnen als inloophuis voor Marokkaanse vrouwen. In die tijd was emancipatie van allochtone vrouwen wellicht hun hoofddoel. Nu is dat niet meer zo. De activiteiten van deze club werken natuurlijk emancipatie in de hand maar de manier waarop dat gebeurt, via cursussen op het gebied van opvoedingsondersteuning en educatie van veelal allochtone vrouwen en tegenwoordig ook mannen, heeft er voor gezorgd dat wij denken dat ze bij het beleidsveld Volksgezondheid niet op de goede plek zitten. Nu niet en zeker niet in de nabije toekomst. De GGD, hun belangrijkste subsidieverstrekker, wil de SMACCV per 1 januari 2006 fysiek en financieel samenvoegen met een aantal Rotterdamse Vrouwenhuizen, opvanghuizen dus. De GGD is al op zoek naar een geschikt pand waar al deze organisaties in passen.
Naar ons idee heeft SMACCV zeer weinig raakvlak met opvanghuizen. Waar ze wel naadloos bij aansluiten is "Mensen Maken de Stad". In dit programma is toch het grote struikelblok het maken van netwerken van mensen die bezig zijn met sociale activering. SMACCV is daar al lang en heel goed mee bezig; zij zijn al door de wol geverfd op het gebied van sociale integratie. Er worden continu netwerken van opgebouwd via deze club en de cursussen worden al heel vaak in het Nederlands gehouden.
Van DSO krijgen ze al een gedeelte van hun subsidie; ons idee is dan ook om SMACCV bij beleidsveld Onderwijs onder te brengen.

Amendement SMACCV

De gemeente Rotterdam in vergadering bijeen op 11 en 13 november 2003 ter bespreking van de begroting voor 2004,

Besluit

de ontwerpbegroting als volgt te wijzigen:

• beleidsveld Volksgezondheid
    lasten structureel verlagen met € 146.000;
  • beleidsveld Onderwijs
    lasten structureel verhogen met € 146.000;

en gaat over tot de orde van de dag

SP Fractie, Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Begrotingsraad 2004