Bezoek aan de Beverwaard

6 november 2003

Bezoek aan de Beverwaard

Het bezoek in Beverwaard begon bij de wijkmanager van Stichting IJsselmonds Welzijnswerk ontstaan na een fusie van dertien organisaties.

In 2002 hadden ze in de Beverwaard een convenant met politie en deelgemeente om overlast door hangjongeren tegen te gaan. In 2003 is de overlast een stuk minder geworden.
Politie en jongerenwerkers worden getraind samen te werken. Ook is er een Antiliaans vrouwen project met een opvoedingstraject waarbij dochters, moeder en oma betrokken worden.

Opzoomeren is de basis voor het organiseren van activiteiten en het opbouwen van netwerken in de buurten. Buurtbewoners die de kar trekken moeten goed door professionals ondersteund worden.

De vijf basisscholen in Beverwaard werken goed samen. Er is een brede school maar de gemeentelijke subsidie hiervoor stopt in 2004. Als alle bezuinigingen worden doorgezet worden 50% van alle activiteiten in de Beverwaard stop gezet.

Daarna gingen we naar het Bureau Beverwaard aan de Beverwaardseweg om te spreken met de buurtagenten van alle wijken van IJsselmonde.

Het gesprek ging vooral over het buurtagentschap. Buurtagenten kunnen niet goed functioneren door zich alleen maar aan de targets van het College en Den Haag te houden omdat ze dan niet kunnen inspringen wanneer dat nodig is. Ze kunnen zo niet voldoen aan het verwachtingspatroon van bewoners en winkeliers. Er moet een duidelijke omschrijving komen van de taken van het buurtagentschap. Een buurtagent moet midden in de wijk zitten, de instanties en bewoners kennen maar ook kunnen ingrijpen wanneer nodig.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken