Spangen, Oud Mathenesse en het Witte Dorp

25 oktober 2003

Spangen, Oud Mathenesse en het Witte Dorp

Vrijdag 24 oktober gingen we 's ochtends eerst naar de wijk Spangen. We hadden in wijkgebouw Spiekman een gesprek over de wijk met een opbouwwerker uit Spangen, een meneer van Con Dios ( een van oorsprong Kaapverdiaanse zelforganisatie) en iemand van MOS ( wederom een zelforganisatie, maar dan speciaal voor Marokkaanse jongeren). Na dit gesprek gingen we op pad, in de natte sneeuw, om eens met eigen ogen te bekijken hoe Spangen er voor staat. We bekeken het internationaal bekende Justus van Effen blok waar een actieve groep bewoners bezig is en zagen een afwisselend beeld van oud- en nieuwbouw, gelardeerd met nog wat stadsvernieuwingsblokken. En passant spraken we nog even de buurtagent. Hierna zijn we op bezoek geweest bij bewonersorganisatie Utopia aan de Kop Vosmaerstraat. Hier hebben een aantal zeer bezielde bewoners een binnenterrein van een half leegstaand en behoorlijk vervallen huizenblok met vereende krachten hun binnenterrein van afvalstortplaats tot mooie achtertuin gemaakt. Er zijn nog heel veel plannen met dit blok, die ze hopen samen met de woningcorporatie uit te gaan voeren.

Tenslotte zijn we op bezoek geweest bij bewonersorganisatie Oud Mathenesse/ het Witte Dorp. We spraken daar met een opbouwwerker en met een aantal leden van de organisatie over de vergrijzing, problemen met de openbaar vervoersaansluiting op de stad en de herstructurering van de wijk.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken