Verzoek om interpellatie Boijmans van Beuningen

12 september 2003

Verzoek om interpellatie Boijmans van Beuningen

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Op grond van artikel 17 van het reglement van orde verzoekt de SP fractie u een interpellatie toe te staan in de raadsvergadering van donderdag 11 september 2003, over het inlichten van de raad over de verduistering en het gevoerde beleid bij museum Boijmans van Beuningen.

Inmiddels is ons duidelijk geworden dat de wethouder het - vanwege het nog lopende justitieel onderzoek- niet wenselijk acht om de gemeenteraad verder te informeren over de verduistering in mei 2003 bij het museum Boijmans van Beuningen. Al op 19 juni stelden wij hierover een 8-tal vragen. Tot op heden heeft het college geweigerd hierop te antwoorden. Wij vinden dit geen goede zaak, want zonder deze informatie kunnen de leden van de commissie Cultuur en Sport eigenlijk hun taken niet naar behoren uitvoeren. Toch is er een commissie die in onze ogen in alle gevallen recht heeft op een volledig en onmiddellijk inzicht over het gevoerde beleid bij het museum en andere gemeentelijke instellingen, en dat is de COR.
Op 16 april van dit jaar kreeg de COR nog een brief van het College waar uitgebreid melding werd gemaakt van maatregelen die getroffen zijn of worden om de bedrijfsvoering bij Boijmans te verbeteren als antwoord op een brief met veel vragen die bij de COR gerezen waren naar aanleiding van het jaarverslag 2001 van het museum. Naar onze mening zou de COR ingelicht moeten worden over een aantal kwesties:

• Hoe kon de verduistering van € 3.300.000,= plaatsvinden?
  • Wat is en wordt er nu gedaan om dit soort verduisteringen bij het museum in het bijzonder en de andere gemeentelijke instellingen in het algemeen te voorkomen?
  • Hoe staat het met alle in april aan de COR gemelde maatregelen tot verbetering van de bedrijfsvoering bij het museum?

Wij verwachten dat de gemeenteraad van Rotterdam dit ook belangrijke vragen vindt en daarom een motie van de SP hierover zal steunen.

Met vriendeijke groet,

Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP, (06-) 20 43 01 96,