Inspanningsverplichting bestuur om wijk- en buurthuizen beter te benutten

4 juli 2003

Inspanningsverplichting bestuur om wijk- en buurthuizen beter te benutten

Nadat afgelopen jaar het wijkhuis Oude Noorden zijn deuren moest sluiten, dreigt hetzelfde voor De Boeg (Oude Noorden) en Basta (Agniesebuurt). Het bestuur wil niet eerst het vorig jaar al toegezegde onderzoek afwachten naar nut- en noodzaak van de wijk- en buurtaccommodaties. Spaas: "Gelukkig is de raad een andere mening toegedaan en hebben ze mijn motie gesteund. Daarmee wordt het bestuur ook gevraagd een aantoonbare inspanning te leveren om meer bewonersgroepen en verenigingen in de buurthuizen te krijgen die nu slecht gebruikt worden."

In de laatste vergadering voor de zomer heeft de deelraad Noord de bezuinigingsvoorstellen besproken waar het dagelijks bestuur mee aan de slag gaat voor het opstellen van de begroting 2004. Het bestuur kwam in zijn voorjaarsnota met een fors bezuinigingspakket, en kreeg de coalitiepartijen daarin mee. De SP-fractie stemde niet in met de zoekrichtingen. Mathijs Spaas (deelraadslid): "In de bezuinigingspolonaise van Rijk, gemeente en deelgemeente, worden de zwakkeren in de samenleving onevenredig gepakt. Op die manier doen we er niet aan mee. De solidariteit tussen de mensen komt zwaar onder druk te staan, terwijl die in tijden waar het minder gaat juist zo belangrijk is."

De motie waarin de SP vroeg om een bestaansgarantie van het Kapelletje, haalde het niet. Spaas: "Het Kapelletje is het podium voor amateurtoneel in Rotterdam. Het huisvest de Rotterdamse Vereniging van Amateurtheater - waar zo'n 70 toneelverenigingen bij aangesloten zijn. Het bestuur van de deelgemeente wil bezuinigen door het Kapelletje af te stoten. Als de gemeente niet de kosten wil dragen, betekend het 't einde voor het Kapelletje. Het zou afschuwelijk zijn als het Kapelletje het onderspit moet delven in een ordinaire discussie wat des gemeente en des deelgemeente is."

Mathijs Spaas, SP-raadslid deelgemeente Noord

Terug naar de Voorjaarsnota