Teveel betaalde afvalstoffenheffing

Wethouder Janssens
3000 KP Rotterdam

Geachte heer Janssens,

Recentelijk kwam ons ter ore dat een groot aantal Rotterdammers, door een computerfout van Eneco, en aantal maanden ten onrechte een aantal termijnen afvalstoffenheffing hebben betaald.
Deze mensen waren in het bezit van een kwijtschelding voor deze belastingsoort. Eneco heeft inmiddels toegegeven dat ze deze fout gemaakt hebben, en heeft de maandtermijnen van hun klanten inmiddels weer op het juiste bedrag gezet. Eneco is echter niet van plan om met terugwerkende kracht de ten onrechte geheven afvalstoffenheffing terug te betalen; pas bij de eerstkomende jaarrekening kunnen de slachtoffers het teveel betaalde bedrag verrekend krijgen. Hiermee gaan veel mensen niet akkoord, ze willen hun geld zo snel mogelijk terug ontvangen. Ook de Gemeentebelastingen Rotterdam heeft ons gemeld dat ze niet tot directe terugstorting zullen overgaan.

Onze vragen aan u:

1. Kunt u er voor zorgen dat de slachtoffers van deze fout zo snel mogelijk hun geld terugkrijgen?
  2. Gemeentebelastingen Rotterdam moet natuurlijk aanzienlijke kosten maken om het geld terug te storten; de fout ligt bij Eneco. Vindt u ook niet dat Eneco Gemeentebelastingen Rotterdam moet compenseren voor deze kosten, bijvoorbeeld door een (eenmalige) verlaging van de servicekosten die Eneco aan GBR rekent?

Met vriendelijke groeten,

Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP gemeenteraad van Rotterdam, tel. (010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96

noot redactie: het betreft hier ca. 35.000 minima