Vervoer op de juíste maat
Vervoer op de juíste maat
Juist
nu in het jaar van de gehandicapten zijn de maatregelen van het college van B
& W om het gehandicaptenvervoer in te perken asociaal en zeer ongepast. Daarom
is de SP meteen na de bezuinigingsaankondiging van wethouder van der Tak een protestkaartenactie
gestart om het gehandicaptenvervoer in Rotterdam op het huidige niveau te behouden.
Dus geen inperking van de reismogelijkheden, geen verhoging van de ritprijs en
geen beperkingen op kamer-tot-kamervervoer zoals de wethouder wil. Gehandicapte
mensen moeten als volwaardige burgers aan de samenleving kunnen deelnemen. Zolang
het openbaar vervoer onvoldoende toegankelijk is moet hen onbeperkt vervoer op
maat geboden worden. De kaartenactie loopt als een trein, binnen korte tijd zijn
al zo'n 1400 reacties binnen.
Wethouder van der Tak noemde afgelopen
zaterdag in het Rotterdams Dagblad de pijnlijke keuze tot versobering van het
gehandicaptenvervoer onvermijdelijk om deze voorziening ook in de toekomst nog
te kunnen betalen. Volgens Ineke Palm (voorzitter SP Rotterdam en burgerraadslid
commissie Sociale zaken) zijn er ook andere keuzes mogelijk. Namelijk de tekorten
op de vervoersvoorziening aanvullen uit de algemene middelen. Eerder zijn in deze
stad niet bestede WVG-middelen overgeheveld naar de algemene middelen. Bovendien
heeft de raad eind 2000 uitgesproken dat het voorzieningenniveau bepalend moet
zijn voor het WVG-beleid en niet de het beschikbare budget. Een uitspraak waar
het college zich aan dient te houden.
De
versoberingmaatregelen van Van der Tak zijn bovendien strijdig met het protocol
zoals dat in 2002 overeen is gekomen tussen minister, VNG en CG-raad.
Ten
eerste is het afschaffen van het grensoverschrijdend vervoer strijdig met het
protocol waarin staat dat het vervoer over de eerste vijf zones tot de gemeentelijke
vervoerstaak behoort. Het vervoersgebied zou zelfs uitgebreid moeten worden; onder
meer naar Hoek van Holland.
Ten tweede wordt in het protocol uitgegaan van
het bieden van onbeperkte reismogelijkheden bij een collectief vervoerssysteem.
De voorgestelde maximalisering tot 300 zones is hier strijdig mee.
Ten derde
leidt de invoering van 1 euro per rit tot een forse prijsverhoging ten opzichte
van de betaling nu via de roze strippenkaart en is zeker voor korte ritten strijdig
met het protocol waarin uitgegaan wordt van de blauwe strippenkaart.
Bezuinigingen op kamer-tot-kamer vervoer kan al helemaal niet, immers hier gaat het om de meest zorgbehoeftigen van wie velen de deur niet meer uit zouden kunnen zonder deze service. Het kan zijn dat dit een door Rotterdam geleverde bovenwettelijke service gaat. Dat is dan een service om trots op te zijn en niet als eerste weer af te schaffen indien de middelen op dreigen te raken.
De SP vindt de voorgestelde maatregelen schandalig en roept iedere Rotterdammer op solidair te zijn met de gehandicapten. Dat kan door mee te doen aan de protestactie. Kaarten zijn verkrijgbaar op Teilingerstraat 21a, (010) 707 48 78, tekenen kan ook via www.sp.nl/rotterdam.
Meer
informatie:
Ineke Palm, (06-) 51 11 10 73, E-mail
Theo Cornelissen, (06-) 20 43 01 96, E-mail
Zie
ook: de Actiekaart en
het artikel in het Rotterdams Dagblad
Terug naar Archief