Algemene Beschouwingen SP begroting 2003 - Bijdrage Theo Cornelissen
Algemene Beschouwingen SP begroting 2003 - Bijdrage Theo Cornelissen
Nieuws Archief
Op 12 november vond de eerste termijn plaats van de algemene beschouwingen over de begroting van 2003.
Voorzitter, ik heb 42 minuten
en zal het dus kort houden. De rest vertel ik wel op de website van LR.
StandPunt SP of
Nieuwe kleren voor de kiezer?
Eerste termijn algemene beschouwingen SP begroting 2003.
Alleen de op dinsdag 12 November uitgesproken tekst geldt.
Voorzitter,
U kent dat programma wel: StandPunt NL, het voorleggen
van stellingen waarmee de bevolking het eens of oneens mee kan zijn. In
mijn betoog zal voortdurend deze vraag gesteld worden, maar dan aan het
College.
We behandelen de begroting
2003. In een dualistisch stelsel en in een andere politieke samenstelling.
Even nog heb ik gedacht om mijn bijdrage van vorig jaar te herhalen: die
was immers gericht op een begroting opgesteld door een coalitie met de
PvdA. Zou dit College dezelfde bezwaren geuit hebben tegen die bijdrage?
Ik denk van wel. Onze pijnpunten zijn nog steeds niet opgelost. Dus daarom
zal de SP ook dit jaar weer de noden aan de kaak stellen om aandacht
te vragen en te vestigen op datgene wat niet goed gaat in de stad en datgene
wat verbeterd moet worden. Wij zitten hier als politici toch niet om te
zeggen wat goed gaat? Wij behoren onze tijd toch te besteden aan datgene
waar dat niet het geval is: de SP is solidair met de zwakkeren
in de samenleving, met die mensen die de overheid nog nodig hebben voor
een leefbaar bestaan. Wij zijn niet tegen Uw beleid als U net zo hard
knokt voor deze mensen als U doet met de problemen rond veiligheid. Uw
topic is nodig, maar de andere problemen in de samenleving moeten tegelijkertijd
opgelost worden wil Uw plan een kans van slagen hebben. Dat kan, door
al Uw geld beschikbaar te stellen. Dat doet U niet, want U verdeelt
onvoldoende geld en ook nog op de verkeerde manier. Wij zouden dik tevreden
zijn als juist de daklozen, de huurders, de alleenstaande moeders, de
gehandicapten, de hardwerkende Jan Modaal en zijn opzoomerende buurvrouw
ook zonder problemen konden leven.
Nieuwe kleren voor de kiezer?.... Deze groepen laat U in hun hemd staan.
Eens of oneens?
Voorzitter,
2002 was een
bijzonder verkiezingsjaar. 2003 wordt dat ook! Veel mensen hebben bij
de laatste verkiezingen laten merken dat ze het gehad hebben met de "oude
politiek". De peilingen wijzen er op dat die tendens zich voortzet.
Het dualisme zou zichzelf eer aan doen als ook hier het College naar huis
gestuurd kon worden. Is het College bereid deze leemte in de wet in Den
Haag aan te kaarten? De verhoudingen in het politieke veld zijn in het
afgelopen jaar dusdanig veranderd dat nieuwe verkiezingen een volstrekt
ander beeld zouden laten zien. Dualisme werkt ook niet als een collegeakkoord
de basis ervan is. College en Raad hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid.
Het College bestuurt op basis van door de Raad gestelde kaders.Vervolgens
is het de Raad die dan weer controleert. Het zwaartepunt hoort bij de
Raad te liggen (de kiezer heeft geen directe invloed op de samenstelling
van het College); maar in Rotterdam en andere gemeentes kan het College
de Raad niet ontbinden als zij meent dat de opvattingen van de kiezers
niet meer overeenkomen met die van de Raad. We zullen ook deze dagen weer
zien dat de collegepartijen geen onafhankelijke opstelling durven kiezen.
Eens of oneens?
Voorzitter,
Twee jaar geleden stelde ik hier de vraag: "het gaat goed met
Rotterdam, maar gaat het ook goed met de Rotterdammers". De onzekerheid
is enorm toegenomen. Ook en juist in Rotterdam. De SP was het met
veel analyses van Fortuijn eens, maar niet met de door hem voorgestelde
oplossingen. We moeten inderdaad terug naar de menselijke maat, maar de
jaren 50 komen echt nooit meer terug. En dat is voor de meeste mensen
maar goed ook. Het is volstrekt noodzakelijk dat we onveiligheid op allerlei
terreinen niet langer gedogen. Onveiligheid begint met asociaal gedrag.
Tegelijkertijd moeten we van Rotterdam geen politiestad maken. Repressie
mag en kan en moet, maar dan wel als sluitstuk van een op preventie gericht
beleid. Voor de SP zijn alle mensen gelijkwaardig en hebben dan
ook recht op respect voor hun menselijke waardigheid. Daarvoor is het
nodig dat we de solidariteit in de samenleving organiseren. Samenleving
betekent samen leven, dus geen tweedeling en zeker niet langs etnische
lijnen. Eens of oneens?
Voorzitter,
Vandaag bespreken
we de begroting die U een regelrechte uitwerking van uw collegeprogramma
vindt. Het is Uw vertaling van de wensen van de kiezers. Zoals LR blijft
wapperen met hun leidraad, hebben wij uw begroting naast ons SP
programma gelegd. U begrijpt het al, de verschillen zijn levensgroot.
Het elan-neren is gefocust op veiligheid. Maar dat is niet het grootste
probleem. De SP wordt wel eens afgeschilderd als een provinciale
partij (vorige week vrijdag nog in de NRC), maar het waren wel SP-ers
die vorige week en zaterdag in Florence meededen aan het Europees Sociaal
Forum. Honderdduizenden jongeren uit heel Europa vertolkten de hoop op
een betere toekomst. Het nieuwe elan moet veel verder gaan, want deze
wereldstad is ook een van de vele knooppunten in de globalisering. Ook
hier op stadsniveau voelen we de gevolgen van de globalisering. Zelfs
van een eventuele oorlog in Irak. Dat vereist een visie op de toekomst
van het College, ook van de politici in deze gemeenteraad. Ik mis dat
in Uw begroting. Eens of oneens?
Voorzitter,
Om iedereen bij
de les te krijgen en te houden, moeten we allereerst de democratie versterken.
Nog steeds voelen we de naweeën van de zonnekoning aan de Maas, voormalig
burgemeester Peper. Het zou goed zijn als het College eens terugbeet naar
deze blaffende ex-bestuurder. De democratie in Rotterdam is verre van
volmaakt: met de dualisering lijkt de marginalisering van de raad nog
heviger te worden voortgezet. De obstakels van de deelgemeentes binnen
de ring, de historisch overleefde provincie en vooral de volstrekt ondemocratisch
tot stand gekomen regioraad worden steeds moeilijker te nemen. Uw College
wenst daar vooralsnog niets tegen te ondernemen. Wel lijkt het zogenaamde
Rotterdamse bestuursmodel overboord gezet te worden. Wethouder Fysieke
Infrastructuur heeft zich op het Marconiplein bij het OBR geïnstalleerd,
het wachten is op wethouder Verkeer en Vervoer in Lijn 1, wethouder Sociale
Zaken bij de Sociale Dienst en wethouder Sport in de Topsporthal. Krijgt
u zelf een kamertje in het politiebureau, voorzitter?
Geacht college: waar zijn we mee bezig? Draagt dit bij aan de duidelijkheid voor de burger? Waar kan de burger de wethouder vinden? Een duidelijk aanspreekbare politiek versterkt de band en de betrokkenheid van en met de Rotterdammers en daarmee kan de democratie opbloeien. Natuurlijk heeft de Bestuursdienst de afgelopen jaren een waterhoofd gekregen. Teveel ambtenaren produceerden nota's die door andere ambtenaren in andere nota's weer werden bestreden. Dat navelstaren en in je eigen staart bijten kunnen we inderdaad beter meteen stoppen. Maar daarmee hoeft het bestuursmodel nog niet op de helling. Wat Wethouder Fysiek nu doet leidt tot eilandjes met elke bestuurder veilig hoog en droog achter zijn eigen tankgracht. Of komt dit het collegiaal bestuur en integraal beleid ten goede? Wij moeten nog eens spreken over het gewenste bestuursmodel. Eens of oneens?
Voorzitter,
De begroting
2003 is vanzelfsprekend een uitwerking van uw collegeprogramma. Wij hebben
daarop begin oktober veel kritiek geleverd, terwijl we U best enig voordeel
van onze grote twijfel wilden gunnen. Maar deze begroting heeft onze twijfel
niet weggenomen, integendeel. Wat wordt er extra gedaan aan armoedebeleid,
er wordt geen extra inzet geleverd om de weer toenemende werkloosheid
een halt toe te roepen. Voor de dreigende stakingen in de Rotterdamse
haven wordt de kop in het zand gestoken. Die stakingen kunt U vanaf 5
december verwachten. Het gaat dan om de Europese Portpackage. In de Commissie
Haven wilde de wethouder zich er absoluut niet druk over maken. Moeten
de sociale partners het zelf maar uitzoeken? Net alsof zij kunnen zorgen
voor de broodnodige nationale wetgeving ter bescherming van de kwaliteit,
de scholing en de beloning van de havenwerkers. Of denkt U via een haven-NV
het beheer over alle Nederlandse havens in handen te krijgen?
Ook de rest van de economische
SpeerPunten wordt verwaarloosd. Zo wordt in het SpeerPunt
Audiovisuele sector het filmfonds met 25 % gekort. Terwijl in het begrotingsboek
voor 2002, de extra € 450.000 meerjarig is ingeboekt. Vindt U het
dan vreemd, dat ondernemers in deze sector U beschuldigen van onbetrouwbaar
bestuur? In tweede termijn overweeg ik een motie.
Met een vacaturestop heeft U sinds 1 oktober gekozen voor een sterfhuisconstructie
voor de gesubsidieerde banen Of krijgen ze nu allemaal een vast en normaal
arbeidscontract. Als baas van de Roteb eb de RET en andere diensten, zou
U het goede voorbeeld kunnen geven. Nuttige instrumenten in het armoedebeleid,
zoals de Formulierenbrigade komen niet verder van de grond. Veel andere
projecten die in voorgaande jaren zijn uitgevonden als smeermiddel in
de trage machine van Rotterdam dreigen te verdwijnen. Er wordt in plaats
daarvan veel zand in de machine gegooid. Zelfs veel projecten die waren
opgezet om de veiligheid te bevorderen worden bedreigd. Eens of
oneens?
Voorzitter,
Dat brengt me
alsnog op uw SpeerPunt veiligheid. De afgelopen maanden
zijn we getuige geweest van een heuse mediashow en in Friesland zijn er
mensen die denken dat Rotterdam nu al een echt veilige stad is geworden.
Wij dachten nog van niet. Toch houdt U hier ons voordeel van de twijfel.
Handhaaf de handhaving vroeg ik U begin oktober. Ook als er geen camera's
in de buurt zijn. Want het is echt hard nodig dat de verloedering stevig
wordt aangepakt. Anders zal er geen enkel draagvlak komen voor gezond
beleid. In plaats van mee te werken stemmen mensen dan met hun voeten,
ze vluchten naar de randgemeentes of nog erger
naar Amsterdam (grapje).
Degenen die gedwongen achterblijven zullen niet meewerken maar obstructie
plegen als er geen perspectief is op verbetering. Veel slachtoffers van
onveiligheid en verloedering zitten onder dezelfde groepen als de daders.
Veel jongeren zijn slachtoffer van ontspoorde leeftijdgenoten. Veel bewoners
in oude wijken zuchten onder het asociale gedrag van criminele individuen
van wie ze jarenlang alles moesten gedogen.
Er komen nu eindelijk allerlei
wijkveiligheidsplannen, maar zijn die al besproken met de bewoners? De
bewonersgroep BeVeR heeft erg veel kritiek op het ontbreken van die bewonersparticipatie
terwijl zij juist in 1996 zijn opgericht om deze vorm te geven.
Kan de APV niet moeten worden aangepast, zodat we niet alleen het te vroeg
of verkeerd buiten zetten van huisvuil kunnen beboeten, maar ook lik op
stuk met flinke boetes voor degenen die weigeren te prullenbakkeren? Eens
of oneens?
Voorzitter,
Perspectief creëert
draagvlak, uitzichtloosheid schept verzet. Daarom is het uiterst verontrustend
dat de woningnood fors toeneemt. De slaagkans van doorstromers zakte van
18 % in 1999 via 10 % in 2000 naar 7 % in 2001. Dit jaar is het weer minder
geworden. Voor starters was het nog dramatischer: van 15 % in 1999 via
6 % naar een schamele 3 % in 2001. Wat doet U daaraan? U houdt de nieuwe
wijken op slot voor de mensen die afhankelijk zijn van huursubsidie. U
begint met vrije kavels voor de Happy Few, U bouwt binnen de ring alleen
nog voor de markt en verjaagt zo de huurders die afhankelijk zijn van
de sociale woningbouw naar de buurgemeentes. U kunt in de banlieus van
steden als Parijs en Marseille gaan zien waarom U dat niet moet doen.
Eens of oneens?
Of U het nu leuk vindt of niet, U bent toch verantwoordelijk voor alle 600.000 Rotterdammers die er nu zijn. Of krijgen sommigen een stempeltje van "ongewenst"? Nee, zover durft U niet te gaan. Maar waarom is "bouwen voor de buurt" dan ineens een vies woord geworden? Natuurlijk, de SP wil ook geen getto's, integendeel, al jaren pleiten wij voor spreiding, voor gemengde wijken, voor gedifferentieerd bouwen. Spreiding kan op basis van vrijwilligheid, spreiding kan door geen "nieuwkomers" meer toe te laten in de bestaande volkswijken maar ze door te sturen naar Nesselande, naar Prinsenland, naar Carnisselande en de andere Vinex-locaties in de regio. Maar de huidige Rotterdammers hebben ook recht op sociale nieuwbouwwoningen binnen de ring en in de herstructureringsgebieden. Het WBR wil bijvoorbeeld wel in Nieuw Crooswijk ook woningen bouwen voor de huidige bewoners, maar U schijnt dat tegen te gaan. De bestaande voorraad huurwoningen laat U bovendien verkleinen door 13.500 woningen in de verkoop te doen. En de daklozen en bedelaars laat U helemaal in de kou staan de komende winter. Eens of oneens?
Voorzitter,
Het gaat erom
hoe we Rotterdammers enthousiast kunnen maken en kunnen inschakelen bij
de opbouw van de stad. Het lukt U echt niet in uw eentje om de onveiligheid
en verloedering een halt toe te roepen. U pleit ook wel voor die binding,
maar als we naar de door U voorgestelde maatregelen kijken, dan kunnen
wij ons niet voorstellen dat de Rotterdammers daar enthousiast van worden.
Alleen voor uw stoere veiligheidsoptreden oogst U vooralsnog applaus.
Maar de rest?
Als voorbeeld neem ik het openbaar vervoer. U stelt nog steeds voor de RET te privatiseren. U bepleit een forse prijsstijging door herzonering; U accepteert een uitstel van de aanleg van Randstadrail en uitstel van de vernieuwing van CS. U laat her en der bus en tramlijnen verdwijnen. U staat toe dat het goedwillende RET-personeel ziek wordt van de talloze miskleunen van het management. De rest van de mobiliteit zal U blijkbaar ook een zorg zijn. We horen niets nieuws om het gebruik van de fiets te bevorderen, terwijl dat toch een van de meest efficiënte vervoermiddelen in de stad is. U knabbelt aan het met veel pijn en moeite bevochten nachtregime voor de luchthaven; U hebt geen enkele visie op de taxi en Vervoer op Maat en wat is het nieuwe elan voor de ouderen?
Voorzitter,
Ook van het onderwijs-
en jeugdbeleid word je niet vrolijk. Er is wel veel repressie maar weinig
perspectief. In het onderwijs doet U eigenlijk niets om het openbaar onderwijs
te bevorderen, zodat allerlei groeperingen hun heil gaan zoeken in scholen
gebaseerd op religieuze grondslag. Lang leve de segregatie, lijkt U te
denken.
Ook heeft U de ambities voor de VVE naar beneden bijgesteld. Uw ambitie
is 50% in plaats van de 80% die uw voorgangers wilden bereiken. Waarom
accepteert U dat ook de komende jaren de helft van de Rotterdamse 0 tot
4 jarigen met enorme taalachterstanden aan het basisonderwijs zal beginnen?
Denkt U dat U daarmee leerkrachten enthousiast houdt en hen doet besluiten
om toch maar hier te blijven lesgeven en niet in te gaan op het verleidelijke
aanbod van een school buiten de stad? U doet weinig of niets aan het voortijdig
schoolverlaten. Veel scholen weten nauwelijks waar honderden leerlingen
zijn. Dat enige tientallen daarvan zorgen voor die enorme jeugdcriminaliteit
zal niemand verbazen. Wat doet u daaraan? Waarom moet de politie werk
doen, dat de scholen blijkbaar niet aan kunnen? We lezen niets over de
enorme wachtlijsten in de jeugdzorg. Eens of oneens?
Voorzitter,
Van alle kinderen
in Rotterdam groeit 1 op de 3 op in armoede. Iedereen kent de grote verschillen
in gezondheid tussen arme en rijke mensen. Laten we toch tenminste deze
kinderen een goede toekomst bieden. Er zou een gemeentelijke regisseur
komen op het gebied van armoede en gezondheid. Waar blijft die? Vorig
jaar bepleitten we navolging van een project in Breda. Onze motie was
overbodig, zei toen wethouder van der Tak, er zou al geld geregeld zijn
voor de plannen die klaar lagen. We zien er niks van terug? Is het interventieteam
inmiddels van start gegaan? De ambities van de schuldhulpverlening worden
drastisch verlaagd zodat vele duizenden Rotterdammers in een uitzichtloze
situatie terecht komen.
Ook in de verslavingszorg en de medische dienstverlening hanteert U dezelfde
deprimerende kaasschaaf: de ambulances, de preventie, de maatschappelijke
opvang. Tientallen projecten moeten er aan geloven. Mensen die afhankelijk
zijn van de WVG krijgen te maken met een aanpassing van het voorzieningenniveau.
Geheel in strijd met de motie Hulman van 6 juli 2000. In vorige jaren
is de WVG reserve door wethouder Financiën geplunderd ten behoeve
van de algemene middelen. Het is de hoogste tijd dat die diefstal ongedaan
gemaakt wordt. De mensonterende toestand op de Keileweg laat U voortwoekeren.
Leest U nu eens wat de politie hierover zegt bij punt 7 van hun "10-punten
voor een veilige stad". "De toekomstverwachting voor deze
vrouwen is praktisch NUL", staat er. Lees het niet alleen, maar
kom daarna eindelijk eens in actie. Aan nieuwe nota's hebben we geen behoefte.
De Keileweg heeft niets met prostitutie maar alles met misbruik te maken.
Die groeibriljantjes van een Rotterdams Red Light District komen later
wel. Eens of oneens?
Voorzitter,
Om toch enig elan te doen overslaan naar de Rotterdamse burgers
kondigt U een Deltaplan voor de inburgering aan. Weer een nieuw plan,
terwijl U volop zou moeten inzetten op uitvoering! Werk die wachtlijsten
nu eens weg. Ook die voor taallessen aan de zogenaamde oudkomers. Opzoomeren
en stadsetiquette daar is natuurlijk niks op tegen, maar materieel heeft
U eigenlijk niets in de aanbieding. Eens of oneens?
Voorzitter,
Enthousiast beleid op het gebied van cultuur (kunst, sport en
media) zouden heel wat elan en ambitie kunnen losmaken. Euro 2000 en RCH
2001 hebben dat wel laten zien. Maar ook hier komt U met niets nieuws.
U staat toe dat de zogenaamde humuslaag verdort. U dreigt het Oostelijk
Zwembad te sluiten, maar komt wel met megalomane plannen rond een Sport-Optrium
en Olympische Spelen. U bent goed in het bouwen van luchtkastelen. Ook
met zoiets als een Rotterdamse Opera, terwijl U allerlei kleinschalige
cultuuruitingen laat doodbloeden. En daar beleven juist honderden Rotterdammers,
vaak op geheel vrijwillige basis, met veel bloed zweet en tranen een enorm
plezier aan. Plezier dat er voor zorgt dat sport en cultuur echt gezien
kunnen worden als het cement in de samenleving, als het zout in de pap.
Zo ligt de veel geroemde Rotterdamse popcultuur van alle kanten onder
vuur: Metropolis 2002 ging niet door, Waterfront dreigt te verdrinken,
Nighttown is nog steeds niet verbouwd (zeg dat was toch jaren de inzet
van de VVD, maar niet van de wethouder? Over consistent beleid gesproken),
Baroeg krijgt vanaf 2005 geen geld meer. Zelfs het geld voor de salarisverhoging
van de medewerkers van Jeugdtheater Hofplein is niet geregeld. Is dat
behoorlijk bestuur? Valse verwachtingen wekken schept geen perspectief.
Eens of oneens?
Ook op mediagebied niets nieuws,
terwijl Radio en TV Rijnmond bijvoorbeeld ook aangezet zouden kunnen worden
om aankondigingen te doen van programma's op Rotterdam TV of E-TV. Graag
zagen we ook een evaluatie van E-TV. Eens of oneens?
Voorzitter,
Begrotingen gaan
natuurlijk vooral over geld. Maar een begroting is wel de vertaling van
de plannen en de doelstellingen die we met onze gemeente hebben. Veel
van die plannen en doelstellingen hebben ook een heel andere dan een financiële
of economische waarde. Dat maatschappelijk nut wordt nogal eens makkelijk
vergeten in de strijd om de financiën. U begint met de verkoop van
de grond, terwijl moeder aarde van ons allemaal is. We hebben haar slechts
in bruikleen van onze kleinkinderen.
De organisatiekosten voor de afschaffing van de erfpacht schat U op 20
miljoen Euro. Ook veranderen de korte termijn winsten al na ongeveer 10
jaar in maatschappelijk verlies. Waarom doet U dit? Waarom gebruikt U
niet de opbrengst van ons vorige tafelzilver, het Investerings Fonds Rotterdam,
waar tenminste 250 miljoen Euro in zit uit de verkoop van onze energie
aandelen en andere bedrijven? Ook hebben we nog honderden miljoenen tegoed
van Eneco door de verkoop van de kabel aan UPC. Nu verdampen die gelden
aan onnodige reclame en sponsorgelden en exorbitante kortingen aan grootverbruikers.
Geen enkel initiatief lees ik van uw kant.
U haalt 10 miljoen Euro extra uit het Groeifonds, maar wat doet U daarmee?
Dat is mooi meegenomen zal het nieuwe kabinet zeggen, dat geld kan Rotterdam
alvast zelf opbrengen. Vreest U niet de ontdekking van de Rotterdamse
spaarpot door Den Haag? Moeten wij straks niet eerst ons eigen huis opeten?
De reserves van het GHR en OBR worden ook niet aangesproken. Gelukkig
roomt U wel iets meer af van de winsten van het GHR, maar U legt tegelijkertijd
ook meer geld opzij om het later in de zee te gooien voor de Tweede Maasvlakte.
Terwijl uit recente studies blijkt dat er grote overcapaciteit dreigt
aan containerterminals in Noordwest Europa. Eens of oneens?
Overal elders is de grond vele
malen goedkoper dan die 450 Euro per vierkante meter van Maasvlakte Twee.
Voor de havenondernemers en de reders bevriest U opnieuw de tarieven.
U meet met twee maten door wel de tarieven voor de burgers met 5,7 % te
verhogen. De Rotterdamse inflatie schijnt 50 % hoger te zijn dan in de
rest van Nederland. Hoe verklaart U dat? Ook blijkt het lek bij de belastingdienst
nog steeds niet gedicht.
Uit de 8-maandsrapportage is gebleken dat we daar nog steeds ruim 1 miljoen
Euro per maand moeten bijleggen. En dat is nu al 60 maanden aan de gang.
En zolang wethouder Financiën toestaat dat zijn eigen belastingdienst
het verkeerde voorbeeld geeft, kan hij niet verwachten dat de andere diensten
zich wel een stringente begrotingsdiscipline op zullen leggen.
Voorzitter,
Toen ik het door U geschreven sprookjesboek gelezen had trof ik
het sprookje: De Nieuwe kleren van de keizer. U kent neem ik aan dat sprookje.
De burgers verwachten van U geen sprookjes. Ze verwachten wel dat U die
ke(i)ezer aankleedt . Met gemeenschapsmiddelen, sober en doelmatig. Maar
dan wel met alle middelen! Het is begrijpelijk dat U zichzelf een nieuw
elan toedicht. Daar horen Uw daden bij. De SP vindt Uw daden te
weinig. Uw sprookje loopt daardoor niet goed af, omdat U op veel punten
geen of de verkeerde kleren voor de kiezer koopt. Eens of oneens?
Paars was niet mooi. Pimpelpaars blijkt nog lelijker. Wat meer rood uit passie voor de stad zou ons goed doen. Wij nemen de eerste weg links. Eens of oneens?
Wilt u hierop
reageren? Dat kan!: Theo
Cornelissen, fractievoorzitter SP gemeenteraad van Rotterdam,
tel. (010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96
Zie ook: Begroting
tweede termijn 2003
Terug naar Archief