Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam Postbus 70012 3000 KP Rotterdam

6 juni 2002

Tomaat Schriftelijke vragen Archief Tomaat

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam
3000 KP Rotterdam

Rotterdam, 6 juni 2002

Betreft: schriftelijke vragen over uitspraken van de directeur van Rotterdam Festivals mbt het Metropolis Festival, gedaan in de vergadering van de commissie voor Cultuur en Sport, 6 juni 2002.

Geacht college,
Onder agendapunt 3 van de commissie voor Cultuur en Sport, 6 juni 2002, voerde Frank Menzel, namens ROOD, jongeren in de SP, het woord over het niet doorgaan van het Metropolis Festival.
Op special verzoek van de heer Kelholt werd een vraag beantwoord door de heer Moerman, directeur van Rotterdam Festivals. De strekking van zijn vraag betrof het late bekend worden van de financiële problemen van Metropolis.
Het antwoord van de heer Moerman was zowel verrassend als ontluisterend. "Wij waren als Rotterdam Festivals al in een vroeg stadium op de hoogte, maar hebben dit bewust uit de publiciteit gehouden", was zijn commentaar. Ook verklaarde de heer Moerman al in januari toenmalig wethouder Kombrink op de hoogte te hebben gebracht.

Deze uitspraken zijn voor de SP-fractie reden tot de volgende vragen:

1. Wie heeft destijds de uiteindelijke beslissing genomen om het slechte nieuws over Metropolis uit de publiciteit te houden?

2. Is dit gebeurd met toestemming van het toenmalig college?

3. Bent u het met mij eens dat de raad hiermee belangrijke informatie is onthouden?

4. Bent u het met mij eens dat het achterhouden van belangrijke informatie indirect gevolgen heeft voor het budgetrecht van de gemeenteraad?

5. Bent u op het moment bekend met problemen bij andere grote festivals?

Theo Cornelissen, Fractievoorzitter gemeenteraadsfractie SP
Telefoon 06- 20 43 01 96 of E-mail