College van B & W Coolsingel 40 3000 KR Rotterdam

Coolsingel 40
3000 KR Rotterdam

Rotterdam 10 juni 2002

Betreft: schriftelijke vragen over het voornemen van het college om Sparta een overbruggingskrediet te verstrekken van twee miljoen euro.

Zaterdag 8 juni berichtte het Rotterdams Dagblad dat het college de onlangs gedegradeerde voetbalclub Sparta wil helpen met een overbruggingskrediet van twee miljoen euro. Uit de berichtgeving wordt duidelijk dat Sparta het initiatief heeft genomen om de hulp van de gemeente in te roepen. Een en ander houdt verband met de dreiging dat de KNVB Sparta geen licentie geeft voor het voetbalseizoen 2002-2003. De richtlijnen bij de voetbalbond voor het verstrekken van een licentie gaan uit van een sluitende begroting.

De SP-fractie heeft de volgende vragen:

1. Wanneer en hoe heeft het verzoek van Sparta om financiële steun de gemeente voor het eerst bereikt?

2. Wat is de sluitingsdag bij de KNVB voor het indienen van de begroting 2002-2003?

3. Wordt met het genoemde krediet een lening met of zonder rente bedoeld?

4. Is de eerder genoemde 2 miljoen euro het minimale bedrag om toch in aanmerking te komen voor een licentie?

5. Gaat het hierbij om een licentie voor het hele seizoen 2002-2003 of kan er vanuit de KNVB sprake zijn van een tijdelijke licentie?

6. Bent u het met de SP eens dat het financieel beleid bij Sparta indruist tegen uw eigen coalitieakkoord? Hierin staat letterlijk vermeld: "eerst verdienen dan uitgeven".

7. Wethouder Hulman heeft over Metropolis Festival en Wednesday Night Skate hard geoordeeld wat betreft de financiële organisatie. Onderschrijft het college deze kritiek en is het college het met de SP eens dat de financiële organisatie bij Sparta verre van verantwoord genoemd kan worden?

8. Heeft de wethouder, in het licht van de financiële wanorde, voorwaarden gesteld aan het beheer van een mogelijk krediet? Met andere woorden; krijgen de door vriend en vijand genoemde veroorzakers van dit financiële gat ook het beheer over de twee miljoen euro?

9. Bent u het met de SP eens dat de tegemoetkoming aan Sparta lijnrecht indruist tegen het harde beleid dat de gemeente al jaren voert ten opzichte van amateursportverenigingen? (lees: fusies omdat clubs het hoofd niet boven water kunnen houden).

Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP Tel. 06- 20 43 01 96