Verslag van de WAO-avond 1 mei 2002

5 mei 2002

Verslag van de WAO-avond 1 mei 2002

Tomaat Nieuws Archief Tomaat

Woensdag 1 mei vond er in zaal Calypso een discussie plaats over de plannen met de WAO van het oude kabinet. Piet de Ruiter, nummer 6 op de SP-lijst voor de 2e kamer legde nog eens uit wat de SP de afgelopen maanden al in stelling had gebracht.
Hij presenteerde ook in Rotterdam een bezoek aan ons virtuele WAO plein op www.waoplein.nl.
Tweede kamerlid Jan de WIT vertelde over de historie van de WAO en waarom er absoluut geen reden is deze wet nog verder uit te kleden.
Namens de Rotterdamse gehandicaptenorganisatie R'GO sprak beleidsmedewerker Theo Lubbe. Ook hij benadrukte dat de WAO sinds 1967 onze meest sociale wet was, waarbij er maximaal ingezet zou moeten en kunnen worden op reïntegratie van gehandicapten.
In de discussie na de pauze hekelden hij en Europarlementariër Erik Meijer de huidige plannen van de SER en het oude kabinet. Erik Meijer benadrukte nog eens dat de WAO in Europa een unieke zaak is, dat de situatie in Nederland ook niet vergeleken kan worden met die in andere Europese landen. Daar is de boel gewoon heel anders georganiseerd. Als de WAO nog verder verslechtert rest velen niet anders dan de bijstand.

Naar aanleiding van deze boeiende discussie gaven enkele aanwezigen zich op om ook in Rotterdam een comité op te richten voor het behoud van 'sociale uitkeringen'. Direct na 15 mei zal de SP-afdeling Rotterdam deze mensen en andere geïnteresseerden bij elkaar halen om verdere plannen uit te werken.

Bent U ook geïnteresseerd om mee te helpen of hebt U tips? Neem dan contact op met: comité 'Houdt de uitkeringen sociaal !'
Voorlopig contactpersoon: Theo Cornelissen, (010-)4 66 80 92 of E-mail