'Eerlijk, beter en sociaal: dat heeft Rotterdam nodig!'

Een interview met SP-lijsttrekker Leo de Kleijn over de verkiezingen op 19 maart

‘Ik snap dat veel Rotterdammers hun zakken vol hebben van de huidige politiek’, zegt Leo de Kleijn, gemeenteraadslid voor de SP en lijsttrekker bij de verkiezingen van 19 maart. ‘Alle reden om het roer om te gooien en radicale keuzes te maken voor fatsoenlijk betaald werk, tegen armoede, goede zorg en voorzieningen in de wijken. Dat is wat Rotterdam nodig heeft. En dat is waarvoor de SP zich de komende vier jaar hard blijft maken!’

Wat zijn volgens jou de grootste problemen in Rotterdam?
‘De groei van schulden en armoede is schrijnend in onze stad. Vijftien procent van de huishoudens moet rondkomen van een inkomen onder het sociaal minimum. Duizenden Rotterdammers moeten een beroep doen op de voedselbank. Tienduizenden kinderen groeien op in armoede. In een rijk land als Nederland is het een kwestie van beschaving om die gezinnen te helpen. De problemen zijn de afgelopen jaren alleen maar groter geworden. Door het beleid van de regering én dat van het stadsbestuur.'

Het is nu eenmaal crisis. Kun je het stadsbestuur de schuld geven van armoede?
‘Wat ik het stadsbestuur – PvdA, VVD, D66 en CDA – verwijt is dat ze weinig tot niets gedaan hebben voor Rotterdammers met een smalle beurs. Sterker nog: het college heeft fors bezuinigd op schuldhulpverlening en heeft niets extra's gedaan voor de vele gezinnen die in de problemen raakten. Het heeft zeshonderd miljoen euro bezuinigd, waardoor er duizenden banen verloren gingen en bibliotheken en buurthuizen verdwenen. De thuiszorg werd afgebroken. Vele zorgmedewerkers staan op straat, ouderen en gehandicapten verloren hun vaste hulp én leverden in op uren zorg. Het kan ook anders, beter! Dat begint met het maken van harde keuzes voor een sociaal Rotterdam.'

Over welke keuzes heb je het dan?
'Inzetten op een sociaal Rotterdam betekent: de mensen voorop stellen. Dus in deze tijd geen tientallen miljoenen euro’s besteden aan nieuwe prullenbakken in het centrum en voordeeltjes voor grote bedrijven en tegelijkertijd bezuinigen op het armoedebeleid, wijkeconomie of speeltuinen voor kinderen. De SP zal niet met een paar procent hier en daar de scherpe kantjes van bezuinigen afvijlen. Wij kiezen voor een 100% sociaal beleid.’

Hoe dan?
‘Een groot deel van de ellende komt uit Den Haag. Van het kabinet van VVD en PvdA. Die gooien vele miljoenen aan bezuinigingen over de schutting bij gemeentes. De SP vindt dat Rotterdam hier stelling tegen moet nemen en indien nodig verzet moet organiseren. Als het aan de SP ligt zetten we alles op alles om de gevolgen van asociale maatregelen voor Rotterdammers te verzachten. Als de zorg aan ouderen en gehandicapten in gevaar komt moet de gemeente bijspringen. Als gezinnen die nu al in de armoede zitten er door Rutte en Samsom nóg verder op achteruitgaan, moet de gemeente zorgen voor extra ondersteuning. De gemeente kan het zelf ook veel beter doen. De SP wil dat de gemeente voor banen zorgt door tienduizenden slecht onderhouden en slecht geïsoleerde woningen aan te pakken. Dat heeft drie voordelen: meer werk voor bouwvakkers, lagere energielasten voor huurders en betere woningen. We willen ook dat de gemeente inzet op nuttig werk dat nu blijft liggen. Beheerders en conciërges zorgen bijvoorbeeld dat een school, buurthuis of speeltuin kan draaien. Rotterdammers die nu werkloos thuiszitten kunnen en willen dat werk doen. Maar werk moet wel lonen. Mensen moeten op zijn minst het minimumloon betaald krijgen.’

Banen in de bouw, banen in de wijken. Nog iets?
‘De kleine ondernemer heeft het zwaar in deze crisis. Winkeliers en startende ondernemers vallen bij bosjes om. De wijkeconomie ligt op zijn gat, maar dit gemeentebestuur investeert vrijwel alleen in het centrum en op de Kop van Zuid. De SP kiest voor de wijken, voor betaalbare ruimte voor winkeliers en ondernemers. Een sterke wijkeconomie maakt een wijk leefbaarder, levendiger en gezelliger. In plaats van het vastgoed van de gemeente te verkopen, wat in deze markt een hele domme zet is, willen wij ondernemers de mogelijkheid geven goedkope bedrijfsruimte te huren.’

Wat wil je Rotterdammers meegeven voor 19 maart?
‘Allereerst: ga stemmen! Juist de mensen die gepakt worden door het beleid van nu houden het steeds meer voor gezien bij verkiezingen. Ik snap dat mensen teleurgesteld zijn in wat de regering en het stadsbestuur doen: ik ben dat ook. Maar niet stemmen is geen oplossing. Er is een alternatief dat 100% sociaal is: de SP! Verder: kijk goed wat partijen nu beloven en wat diezelfde partijen de afgelopen jaren écht gedaan hebben. De grootste partijen in Rotterdam, PvdA en Leefbaar Rotterdam, waren en zijn het voor 95% met elkaar eens over het afbraakbeleid dat afgelopen jaren is gevoerd. Voor al die mensen die hier hun zakken vol van hebben: een stem op de SP is een stem tegen dit soort politiek en voor een eerlijke en sociale stad.’