h
Verkiezingsprogramma 2014

Wonen in de buurt

Terug naar het overzicht

Onze standpunten per onderwerp over:

Betaalbaar wonen voor iedereen
  • Iedereen heeft recht op een fatsoenlijke woning. De betaalbare woningvoorraad in Rotterdam moet daarom worden uitgebreid, afgestemd op de behoeften van bewoners.

  • Woningbouwcorporaties moeten terug naar hun kerntaak: zorgen voor voldoende betaalbare huurwoningen en fatsoenlijk onderhoud van hun woningvoorraad, met extra aandacht voor het verduurzamen en energiezuiniger maken van woningen.

  • Sociale huur is betaalbare huur: De Rotterdamse woningbouwcorporaties moeten toe naar huren van ten hoogste 70% van de maximale huurprijs.

  • De extra huurverhoging bovenop de inflatie en het verder liberaliseren (verhogen van de huur boven de sociale huurgrens) van de woningvoorraad, ten gevolge van de het kabinetsbeleid, wordt actief bestreden, zowel in Den Haag als bij de Rotterdamse corporaties.

  • De Rotterdamwet wordt in Rotterdam niet meer toegepast. Het is een onzinnig instrument dat mensen die een laag inkomen hebben gelijkstelt aan problemen; een instrument dat veel geld kost en bijzonder weinig oplevert.

  • In Rotterdam worden wekelijks vele gezinnen afgesloten van nutsvoorzieningen of uit hun huis gezet. We gaan dit uit alle macht voorkomen. We continueren en optimaliseren het Meldpunt Preventie Huisuitzettingen. Woningbouwcorporaties moeten veel sneller een betalingsachterstand melden.

  • Onnodige sloopplannen zoals in de Staringbuurt in Spangen of Nieuw Crooswijk, worden onmiddellijk gestopt. Met bewoners wordt een nieuw plan gemaakt voor hoogwaardige renovatie.

  • We werken aan gemengde buurten door in álle wijken – ook in nieuwbouwprojecten – rekening te houden met de woonbehoeften van verschillende groepen Rotterdammers: gezinnen met kinderen, ouderen, gehandicapten, studenten, starters, nieuwkomers en doorstromers binnen de wijk.

  • Jongeren, studenten en starters moeten betaalbaar op zichzelf kunnen gaan wonen. Kleine sociale huurwoningen zijn prima geschikt voor starters en kunnen in bepaalde wijken bij voorrang aan hen toegewezen worden. Corporaties moeten meer kamers aanbieden voor studenten, bijvoorbeeld in opgekochte panden van huisjesmelkers. Zolang jongeren onder de 23 jaar geen recht hebben op volledige huurtoeslag, past de gemeente dat verschil bij.

  • We zorgen voor klus-huurwoningen tegen een lage huur aan voor starters waarvoor kopen nog niet haalbaar is, met een goede regeling om op termijn de woning te kunnen kopen.

  • Het aanpakken van het tekort aan betaalbare woningen voor grotere gezinnen krijgt prioriteit bij de nieuwbouwplannen.

  • Ouderen en gehandicapten hebben recht op een voor hen geschikte en toegankelijke woning. Aanpassing van de huidige woning kan als mensen dat willen, zodat ze in hun vertrouwde huis en buurt kunnen blijven wonen. Toets alle nieuwbouwprojecten op levensloopbestendigheid en toegankelijkheid voor mensen met een handicap.

  • Arbeidsmigranten moeten fatsoenlijk en betaalbaar gehuisvest worden.

  • Het aantal locaties voor woonboten en woonschepen in Rotterdam wordt uitgebreid: dat zorgt voor een gevarieerder en aantrekkelijker woonaanbod en verrijking van Rotterdam als waterstad.

Een betere positie voor huurders
  • Rotterdam voert een verordening in om de misstanden en hoge bemiddelingskosten in de particuliere huursector aan banden te leggen. Bemiddelingsbureaus worden vergunningplichtig en moeten zich houden aan de gemeentelijke regels. Bij nieuwe particuliere verhuur wordt standaard getoetst of de huur in verhouding staat tot de geboden woning (puntensysteem).

  • De regie vanuit de gemeente op de corporaties wordt de komende jaren vergroot. De SP wil zorgen dat dit leidt tot meer grip en zeggenschap over de volkshuisvesting. Initiatieven van bewoners voor zelfbeheer worden ondersteund en gestimuleerd. Per buurt en wijk wordt geïnventariseerd voor welke woningen de komende periode onderhoud of renovatie nodig is, en hoe de woningvoorraad het beste aangevuld kan worden.

  • We investeren op wijkniveau in de verduurzaming en energiebesparend maken van de woningvoorraad en de (collectieve) buitenruimte. De woonlasten worden verlicht en we creëren extra werkgelegenheid, stageplaatsen voor Rotterdamse studenten en het verstevigen van de sociale samenhang in de wijk. Het extra investeringsbudget vanuit het kabinet voor de woningbouwcorporaties moet op dit niveau maximaal worden ingezet.

  • Huurders krijgen inspraak over het budget voor structureel onderhoud, renovatie en de collectieve buitenruimte. We zetten actief in op huurdersverenigingen op het niveau van de buurt of het complex – zoals VVE's in de koopsector – die instemmingsrecht krijgen over de inzet van het onderhoudsbudget. Corporaties worden verplicht dit te faciliteren.

  • Verhuurders die geen of slecht onderhoud plegen, worden aangepakt.

  • We zorgen voor afspraken met corporaties en ontwikkelaars om de zeggenschap van zittende huurders en bewoners te verzekeren bij renovatie, groot onderhoud en sloop-nieuwbouw. Er wordt alleen gerenoveerd of gesloopt alleen als zeventig of meer procent van de bewoners ermee instemt. Bij gedwongen verhuizing heeft iedereen recht op kwalitatief goede vervangende huisvesting in de wijk, met gelijkwaardige woonlasten. Bewoners krijgen het recht op professionele ondersteuning op kosten van de corporatie of ontwikkelaar.

  • We voorkomen dat corporaties bij sloop of renovatie te snel overgaan tot uitverhuizing, huurstop en vervolgens leegstand. De gemeente maakt bindende afspraken met corporaties dat hiermee pas begonnen kan worden als alle besluitvorming rond is en de startdatum voor de ingreep vastgesteld is. In alle gevallen waarin die startdatum meer dan een half jaar in de toekomst ligt, is de corporatie verplicht tot tijdelijk verhuur van de woningen, in overleg met de wijkbewoners.

  • Tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet heeft sterk de voorkeur boven antikraak. Op grote schaal toegepaste antikraak ondermijnt de huurbescherming en huurwetten, doordat er zo goed als geen wetten en regels voor zijn. We pleiten voor fatsoenlijke landelijke antikraakregels. Bestaande, nog zittende huurders kunnen in deze fase aanspraak maken op huurverlaging.

  • De SP zet in op het stoppen van de verkoop van sociale huurwoningen door woningcorporaties. Diversiteit van het woningbestand kan heel goed gerealiseerd worden zonder afbraak van de sociale huisvesting in de wijk. Projecten als de klushuizen, samenvoegen van een beperkt aantal kleine huurwoningen en kleinschalige nieuwbouwprojecten waar sloop onvermijdelijk is, geven ruimte aan doorstromers en zorgen ervoor dat nieuwkomers bij de wijk betrokken raken.

Levendige wijken
  • Rotterdam kampt met een te grote hoeveelheid leegstand van winkel-, parkeer- en bedrijfsruimte. We moeten bouwen naar behoefte van de inwoners, niet naar die van de bestuurders. De SP zet vooral in op kleine lokale bouwplannen met draagvlak vanuit de bewoners en ondernemers.

  • Voor lokale zelfstandigen, startende ondernemers en buurtinitiatieven moet het makkelijker worden een betaalbare (bedrijfs-)ruimte te vinden. Een betaalbare huur, niet enkel voor de startende ondernemers, en een plan voor de lange termijn is hierbij een voorwaarde om niet ook in de toekomst weer te vervallen in leegstand.

  • Lokale winkelgebieden waarin afgelopen jaren al flink geïnvesteerd is, zoals de Nieuwe Binnenweg en de Zwaanshals, krijgen meer aandacht ten opzichte van het centrum.

  • In lokale winkelstraten voeren we weer een 'stop en shop'-parkeerbeleid in.

  • In buurten met grote en structurele leegstand maakt de gemeente samen met bewoners, lokale ondernemers en corporaties een actieplan hoe de lege woningen, winkelpanden en gebouwen het beste invulling kunnen krijgen. Bewoners en lokale ondernemers weten vaak het beste welke panden in hun straat of complex leegstaan, hoe lang en wat de reden daarvan is.

  • De renovatie van de Hofbogen zetten we door, met waar nodig steun van de gemeente. De Hofbogen verloederen nu en moeten in samenwerking met de huidige gebruikers zo snel mogelijk verder opgeknapt worden tot een dakpark boven het oude spoor, met ambachtelijke winkels en creatieve ondernemers eronder.

  • Als architectuurstad zou Rotterdam voorop moeten lopen in het herbestemmen van leegstaande kantoor- en winkelpanden. Nieuwbouw moet er alleen komen als dit niet leidt tot leegstand op andere locaties in de stad, of als er gelijktijdig wordt gezorgd voor nieuwe invulling van de oude locatie. Ontwikkelaars en vastgoedeigenaren worden verplicht om panden die langer dan een half jaar leegstaan te melden. Bij gebleken onverkoopbaarheid worden woningen via Woonnet verhuurd. Langdurig leegstaande gebouwen en panden krijgen een nieuwe bestemming en worden geschikt gemaakt voor betaalbare verhuur aan studenten, zelfstandige en lokale ondernemers. De gemeente moet hierin het goede voorbeeld geven door zijn eigen leegstaande ruimtes voor een fatsoenlijke prijs beschikbaar te stellen.

  • De gemeente stimuleert hergebruik en het aantrekkelijker maken voor ontwikkelaars en investeerders ten opzichte van sloop-nieuwbouw. We maken daarbij gebruik van de kennis en kunde bij studenten en docenten van de bouwkunde- en architectuuropleidingen in Rotterdam.
    Alle sloopplannen in het centrum worden tegen het licht gehouden en waar hergebruik mogelijk is, zoals bij het Schieblock, teruggedraaid.

  • Braakliggende terreinen moeten (tijdelijk) beschikbaar worden voor de buurt er omheen. De buurt kan op die terreinen bijvoorbeeld tuinieren, of er een speelplaats voor kinderen maken.

Buurtvoorzieningen
  • Actieve bewoners, buurt- en straatgroepen en bewonersorganisaties krijgen volop gelegenheid mee te beslissen over wat er in de Rotterdamse wijken gebeurt. In iedere wijk komt structureel een budget beschikbaar voor bewonersinitiatieven van onderop, en daarnaast krijgen bewoners zo veel mogelijk zeggenschap over de reguliere budgetten voor investeringen in de wijk.

  • Voor een levendige en leefbare wijk zijn bereikbare voorzieningen van groot belang: bibliotheken, oefenruimtes, kunst en cultuur, zorg en winkels. Per wijk wordt samen met bewoners een checklist gemaakt van wat er aan zorg, groen, onderwijs, recreatie, welzijnswerk en bedrijven voorhanden is én wat er ontbreekt. Op basis van die checklist worden concrete actieprogramma’s per buurt en per straat gemaakt.

  • We gaan het buurthuizennetwerk in de stad weer opbouwen. Elke wijk heeft ontmoetingsplekken nodig. We stimuleren eigen beheer van deze plekken met volledige zeggenschap van buurtbewoners, en zorgen daarbij voor voldoende professionele ondersteuning om beheer, continuïteit en toegankelijkheid voor iedereen te waarborgen. Initiatiefrijke groepen in de wijk en initiatieven van onderop krijgen de ruimte, en groepen met minder ervaring en wijken met een zwakkere sociale infrastructuur krijgen voldoende professionele ondersteuning. Dat betekent ook een ander soort professionals en opbouwwerkers, gericht op ondersteuning en facilitering van zelfbeheer en zeggenschap van bewoners, uitgaande van vertrouwen in de capaciteiten van de wijkbewoners. We hebben niet minder overheid nodig, maar een andere, faciliterende overheid.

  • In iedere wijk kunnen verenigingen of stichtingen tegen gereduceerd tarief gebruik maken van de ruimtes in het wijkgebouw: daar hoeft geen 'kostprijsdekkende huur' voor betaald te worden.

  • Jongeren verdienen een plek in de wijk. Veel kleine overlast is te voorkomen door samen met jongeren een plek in de wijk te vinden waar zij terecht kunnen, die zij zelf kunnen onderhouden.

  • Het welzijnswerk wordt niet aanbesteed. Opbouwwerk en welzijnsinstellingen werken voor de buurt en kunnen hun werk alleen goed doen als ze geworteld zijn in de wijk.

  • We zorgen dat voldoende geld beschikbaar is voor Thuis Op Straat en soortgelijke vormen van opbouwwerk. Dat zorgt voor een beter sociaal klimaat op straat en in de wijk.

  • We trekken een groene grens in de versteende wijken van Rotterdam. Iedereen heeft recht op voldoende groen op loopafstand en elke wijk op goed onderhouden buurt- en wijkparkjes en groenstroken. In alle wijken en buurten met gebrek aan groen starten we samen met bewoners een zoektocht naar mogelijkheden om in hun buurt wijk- en buurtparkjes te realiseren, meer bomen te planten en braakliggende terreintjes al dan niet tijdelijk om te toveren in groene oases.

  • Volkstuinen worden beschermd en mogen niet verder uit de stad verdreven worden. Ze zorgen voor goedkope en goed functionerende groene gebieden en een grote betrokkenheid van Rotterdammers.

  • De speeltuinen in Rotterdam staan zwaar onder druk, maar zijn cruciaal voor de ontwikkeling van Rotterdamse kinderen. Een lokale organisatie wordt voor de ondersteuning en coördinatie van de speeltuinen verantwoordelijk, ondersteunt vrijwilligers en heeft een fatsoenlijk budget voor onderhoud.

  • Goed (professioneel) toezicht in speeltuinen en bij Duimdroppen is van groot belang. Naast vrijwilligers willen we liefst in elke speeltuin een vaste beroepskracht. Hiermee blijft de continuïteit gewaarborgd, de speeltuin open en kunnen kinderen veilig spelen.

  • Een leuke wijk kent ook veel kleine winkeliers. In het hoofdstuk over economie geven we aan hoe de SP de wijkeconomie wil stimuleren.

     

Veiligheid
  • De beste manier om criminaliteit aan te pakken, is deze te voorkómen. We voorkomen dat mensen ontsporen en investeren in reclassering, en we zorgen dat jongeren de kansen krijgen die ze verdienen. Voorzieningen als maatschappelijk werk, jongeren- en buurtwerk houden we overeind: een euro daarin investeren betaalt zich later vaak tienvoudig terug.

  • Een goed veiligheidsbeleid begint bij het betrekken van bewoners. Die hebben het beste zicht op wat in hun wijk mis is en nodig is. Projecten als BuurtBestuurt kunnen daarbij een goed middel zijn, als daarbij een zo groot mogelijk deel van de bewoners betrokken wordt en er daadwerkelijk extra politie-inzet beschikbaar is om de problemen aan te pakken. In iedere wijk is een plek waar bewoners terecht kunnen met vragen en klachten over de buurt.

  • We investeren in fysieke aanwezigheid van de politie in de wijk, met wijkagenten die tijd hebben om op straat te zijn, en kleinschalige politieposten. De buurtagent moet er voor de wijk zijn en zo weinig mogelijk buiten de wijk ingezet worden. Bonnenquota, die bij sommige delen van de politie nog steeds bestaan, moeten verdwijnen.

  • We pakken onveiligheid en de oorzaken van onveiligheid aan, zonder te vluchten in symboolmaatregelen en spierballentaal. Alle gemeentelijke veiligheidsmaatregelen worden herbeoordeeld op grond van de vragen ’is dit bewezen effectief' en ’hoe treft dit onschuldige burgers’. Maatregelen die groepen treffen (zoals samenscholingsverboden voor een hele wijk) worden geschrapt. Maatregelen die gericht overlastgevers treffen (zoals een OV-verbod) kunnen soms nuttig zijn.

  • Het aantal inbraken in Rotterdam is de afgelopen jaren flink gestegen, naar 9100 in 2012. In alle wijken waar veel inbraken plaatsvinden zetten we in op inbraakpreventie, voorlichting over sluitwerk en markeren van kostbare goederen, en controles van handelaren in helinggevoelige spullen. Ook extra aandacht voor overvallen en straatroven blijft belangrijk.

  • Preventief fouilleren is vaak weinig effectief. We passen het daarom alleen kortdurend en in gebieden van een kleine omvang toe, waar er een acute en goed beargumenteerde noodzaak is. De inzet van het instrument wordt per geval in de gemeenteraad besproken.

  • De noodzaak van cameratoezicht op bepaalde plekken wordt regelmatig geëvalueerd. Op veel plekken werkt vast en herkenbaar menselijk toezicht beter: daarvoor verruimen we het budget, ten koste van camera's. De aanwezigheid van conducteurs en controleurs in het openbaar vervoer is een goede zaak: dat handhaven we, ook 's avonds in de metro.

  • De laatste mosquito's verdwijnen uit Rotterdam.

  • Het alcoholverbod wordt in alle Rotterdamse parken geschrapt: daar moeten Rotterdammers gewoon een biertje kunnen drinken. In het centrum en woonwijken wordt een alcoholverbod alleen als tijdelijke kortdurende maatregel gehanteerd.

  • Coffeeshops die geen overlast veroorzaken, blijven open. Het aantal coffeeshops in de stad wordt gemaximeerd, waarbij het daarbinnen weer mogelijk wordt voor coffeeshops om een andere locatie te vinden. Het afstandscriterium wordt niet verder verruimd.
    De gemeente Rotterdam blijft zich inzetten voor een experiment met gecontroleerde wietteelt, en lobbyt bij het Rijk voor legalisering van softdrugs.

  • Stadstoezicht wordt opgesplitst in specifieke taken als marktbeheer en parkeertoezicht. De algemene toezichthouders kunnen beter onderdeel van de politie worden. Het is niet goed om toezicht en handhaving uit te hollen door de bevoegdheden van Stadstoezicht steeds verder uit te breiden: agenten krijgen niet voor niets een lange en degelijke opleiding.

  • Jongeren en anderen die in de problemen dreigen te komen worden zoveel mogelijk persoonlijk, één-op-één, begeleid. We investeren in jongerenwerk en -centra.

  • We investeren in reclassering en begeleiding na detentie: niemand die uit de gevangenis komt mag tussen wal en schip vallen.

  • We pakken de oorzaken van verloedering en overlast hard aan, en gaan de strijd aan met huisjesmelkers en verpaupering in de oude stadswijken. De gemeente moet veel vaker panden opknappen en onteigenen, en dat ook doen bij langdurige leegstand.

  • De inzet van gemeente en woningcorporaties op het gebied van woningoverlast houden we in stand. In minder ernstige gevallen kan buurtbemiddeling een nuttige rol vervullen.

  • De wantoestanden bij Odfjell laten zien dat industriële veiligheid de afgelopen jaren te veel op z'n beloop is gelaten en bedrijven te weinig gecontroleerd worden. In samenwerking met de gemeenten in de regio maken we daarvoor daarom meer capaciteit vrij. Bedrijven die zich structureel niet aan de regels houden worden gesloten.

U bent hier