Stop de afbraak van het hoger onderwijs

31 maart 2010

Stop de afbraak van het hoger onderwijs

Deze week haalde ROOD honderden handtekeningen op tegen de afbraak van het hoger onderwijs bij Hogeschool Rotterdam. Steeds meer partijen moeten kleur bekennen en zijn van plan om de studiefinanciering af te schaffen. De SP niet!

Stufi

Zonder uitzondering spraken de studenten op de hogeschool zich uit tegen bezuinigingen in het onderwijs en de grote meerderheid bleek het schandalig te vinden dat men dit überhaupt overweegt. Zij tekenden dan ook enthousiast de petitie tegen de dreigende afbraak van het hoger onderwijs.

Alleen de SP en het CDA willen de studiefinanciering in zijn huidige vorm behouden. Echter, het CDA wil wel kosten besparen in het onderwijs door meer efficiëntie. Dat klinkt natuurlijk erg leuk, maar eigenlijk is het een positieve omschrijving van bezuinigen. Daarmee blijft er maar één partij over die volledig gaat voor het behoud van de toegankelijkheid van het onderwijs; zowel middelbaar, hoger als academisch onderwijs.

Waarom moeten we de studiefinanciering behouden?
Om onze positie als vooraanstaand kennisland te behouden, is het van cruciaal belang dat het niveau en de toegankelijkheid van het middelbaar-, hoger- en academisch onderwijs behouden blijft. Daarom moeten de 20 procent aan bezuinigingen niet gezocht worden in het onderwijs, omdat juist uitgaven aan goed onderwijs zich in de toekomst dubbel en dwars zullen terugbetalen. Er zijn genoeg andere terreinen waarop bezuinigd kan worden: een progressiever belastingstelsel, het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek en bezuinigingen op defensie.

Toegankelijkheid
Eenderde van de jongeren geeft aan niet te gaan studeren als alles geleend moet worden en op te zien tegen een studieschuld van tienduizenden euro's. Studiefinanciering zorgt ervoor dat ook jongeren uit gezinnen met een lager inkomen het aandurven om te kiezen voor een studie. Juist jongeren die geen ouders hebben met een dikke portemonnee zullen afhaken wanneer de studiefinanciering wordt afgeschaft. Hierdoor zal de tweedeling in de Nederlandse samenleving verder toenemen.

Maatschappelijk belang
Goed onderwijs is in het belang van iedereen. Ook de man die zijn hele leven al in haven werkt, heeft baat bij goed geschoolde artsen en advocaten. De stakende schoonmakers hebben zich niet voor niets achter de stakende scholieren geschaard; ook zij willen hun kinderen naar de universiteit kunnen sturen. Daarnaast ontvangen niet alleen studenten aan HBO's of universiteiten studiefinanciering. Ook 200.000 MBO-studenten krijgen studiefinanciering.

Kwaliteit
De huidige studiefinanciering is al veel te laag om in je dagelijkse behoeften te voorzien. Want met € 250,- per maand kun je vaak nog niet eens je collegegeld en al je boeken betalen. Daarom zijn veel studenten gedwongen om maximaal bij te lenen en er ook nog een baantje naast te nemen, hierdoor kunnen studenten zich niet volledig focussen op hun studie. Een studie is een fulltime baan voor de meesten en door een drukke bijbaan zal de inzet en het niveau dalen. Het afschaffen van de studiefinanciering zal dit alleen maar verergeren.

ROOD strijdt de komende maanden door om de studiefinanciering te behouden. Wil je ook meehelpen? Bel of mail dan met Vincent Vergeer, (06) 81 15 98 98 of vincentvergeer@gmail.com