Tijd voor Nederlandse excuses voor slavernijverleden

1 juli 2008

Tijd voor Nederlandse excuses voor slavernijverleden

Vandaag was het Keti Koti in Rotterdam: de dag waarop de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen (1 juli 1863) herdacht wordt. SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen sprak maandagavond over dit onderwerp in de Rehobothkerk, waar een herdenkingsdienst werd gehouden. Vandaag liepen honderden Surinamers en Antillianen in een tocht door de stad, ter herdenking van de slachtoffers en van het breken van de ketenen. De SP was erbij.

Het is dit jaar 145 jaar geleden dat de slavernij in de Nederlandse koloniën werd afgeschaft. SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel heeft er onlangs voor gepleit dat de Nederlandse regering daarvoor officieel excuses maakt. De SP Rotterdam sloot zich daar vandaag bij aan en deelde een flyer uit met die boodschap. Nederland heeft nog steeds grote moeite met het eigen verleden en dat moet veranderen.

Keti Koti 2008

Slavernij is een misdrijf tegen de menselijkheid, en in het geval van Suriname was het een erg omvangrijk misdrijf. Ruim 300.000 mensen zijn uit Afrika naar Suriname gebracht. De gevolgen daarvan zijn tot op de dag van vandaag voelbaar. Naast excuses moet deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis een ruime plek krijgen in het basisonderwijs. Kinderen moeten op een eerlijke manier kennis kunnen van de slavernijgeschiedenis.

''

Slavernij is bovendien niet alleen een historisch probleem, maar ook een actueel probleem. In de wereld van vandaag werken nog miljoenen mensen als slaaf, waaronder heel veel kinderen, bijvoorbeeld als kindsoldaat, in de tapijtindustrie in India, de cacaoplantages in Ivoorkust. In Haïti alleen werken vierhonderdduizend kinderen als slaaf. De slavernij en het verbreken van de ketenen herdenken, is ook protesteren tegen moderne slavernij.

Weblog Theo Cornelissen: Krioro Rutu en Keti Koti (30-06-2008)
Van Bommel tijdens Keti Koti in 2007 (01-01-2007)