Irak

30 januari 2003

Irak

Rotterdam, 30 januari 2003

Schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording betreffende wapentransporten in de Rotterdamse haven in verband met de oorlog tegen Irak

Aan het College van Burgemeester en Wethouders,

De afgelopen maanden heeft de regering van de Verenigde Staten van Amerika (VS) uitgebreide voorbereidingen getroffen voor een mogelijke oorlog tegen Irak. Veel manschappen en materiaal zijn al richting Nabije Oosten getransporteerd of zijn nog onderweg. Gezien de actualiteit zou de SP fractie graag per omgaande antwoord krijgen op vragen over de betrokkenheid van de gemeentelijke overheid en gemeentelijke personeel bij de logistiek en het transport van het oorlogsmateriaal.

1. Is er sprake van Britse of Amerikaanse militaire transporten over het gebied van de Gemeente Rotterdam en de Rotterdamse haven?
  2. Zo ja, is er ook sprake van vervoer van gevaarlijke stoffen zoals munitie en/of nucleaire of andere massavernietigingswapens?
  3. Is het bestuur van de Gemeente Rotterdam van tevoren ingelicht over deze transporten?
  4. Zijn voor de transporten alle benodigde vergunningen afgegeven?
  5. Zo ja, waarom is deze zaak niet aan de orde geweest in de gemeenteraad?
  6. Indien er sprake is van de medewerking van het bestuur voor dergelijke transporten, op welke wet of regeling is dit gebaseerd?
  7. Zijn er extra veiligheidsmaatregelen getroffen en welke hinder veroorzaken die voor de overige (haven) activiteiten?
  8. Is er een beroep gedaan op extra inzet van politiepersoneel en wat zijn dan de effecten op andere politietaken in de regio?
  9. Wat is de houding van het gemeentebestuur tegenover ambtenaren van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam of andere gemeentelijke diensten die vanwege gewetensbezwaren eigenlijk geen medewerking aan deze transporten willen verlenen?

Met vriendelijke groet, Theo Cornelissen,
(010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96