RandstadRail-station Statenweg: ongewenste onzin
RandstadRail-station Statenweg: ongewenste onzin
Onlangs heeft het dagelijks bestuur van deelgemeente Noord (weer) een opvallend kritische brief verstuurd aan het college van B&W.
De aanleiding
hiervoor is het feit dat het college in het algemeen en VVD-wethouder
Janssens in het bijzonder, keer op keer maling blijken te hebben aan de
wensen van de omwonenden.
Nadat de bewoners van Blijdorp als een donderslag bij heldere hemel geconfronteerd
werden met de RandstadRail, inclusief station, door hun wijk (terwijl
de strijd ging tussen het rampzalige Spoorsingeltracé, de Blijdorpboog
en het aloude Hofpleinlijntracé, al dan niet ondertunneld, via de Heer
Bokelweg),
was het aan de deelgemeente Noord om de participatie te organiseren, en
met een advies te komen.
Hoewel de meeste bewoners helemaal niet zaten te wachten op een metrostation
in hun wijkje besloot men zich constructief op te stellen en koos voor
een station onder de Stadhoudersweg met entrees aan beide zijden. De raad
van deelgemeente Noord was het in meerderheid met de bewoners eens en
adviseerde het college voor deze lokatie te kiezen.
Het college en de gemeenteraadscommissies echter hadden hieraan geen enkele
boodschap en gingen voor een station ten noorden van de Stadhoudersweg.
Momenteel wordt zelfs een nog noordelijkere locatie onderzocht. Dit zal
het einde betekenen van het groene Statenwegplantsoen met z'n prachtige,
monumentale platanen.
Hoewel de SP-fractie in Noord sympathie heeft voor de harde toon
van het dagelijks bestuur in hun correspondentie naar het college, gaat
deze niet ver genoeg. Ik erken dat er prima locaties voor een
RandstadRail-station te bedenken zijn in Noord. Hierbij denk ik aan de
nieuwe hoofdingang van Diergaarde Blijdorp waar geen enkele OV-faciliteit
is, of aan het huidige station Bergweg in het centrum van Noord. Een station
aan de Statenweg is echter klinkklare onzin! Ga maar na: het Centraal
Station is voor een overgrote meerderheid van de inwoners van Noord veel
beter bereikbaar dan de Statenweg. Slechts een klein groepje Noorderlingen
zou profijt kunnen hebben van een station aan de Statenweg: de direct
omwonenden die graag bereid zijn hun portie aan Fikkie af te staan!
Behalve het verlies van openbaar groen, en de sociale onveiligheid die
een slecht gebruikt metrostation onvermijdelijk met zich meebrengt, kan
het ook geen kwaad om eens te kijken naar de financiële consequenties
van deze wilde waanzin.
De kosten van het station Statenweg zullen zo rond de negentig miljoen
gaan liggen. Elders in het land schieten overal nieuwbouwwijken als paddenstoelen
uit de grond: de vinex-wijken. Veel van die wijken wachten wanhopig op
enige aansluiting op het OV-netwerk. We praten hier over NS-stationnetjes
die zo'n tien miljoen moeten kosten, een fractie dus van de kosten van
station Statenweg, waarvan we zojuist hebben vastgesteld dat'ie totaal
overbodig is.
De vinexwijken zullen nog jaren, zo niet decennia, moeten wachten op hun
stationnetje.
Om de ergste nood te ledigen is er in de Tweede Kamer een motie ingediend
om de meest schrijnende gevallen (bijv. regio Tilburg en regio Helmond)
wat eerder van een stationnetje te voorzien.
Een kamermeerderheid van PvdA en VVD stemde echter tegen. Diezelfde PvdA
en VVD die de wethouders Kombrink, vd. Muijsenberg en Janssens op onze
stad losliet! Diezelfde PvdA en VVD die wèl negentig miljoen over hebben
voor een metrostation waar niemand op zit te wachten!!
Vandaar dat de SP-fractie in Noord het DB adviseert het maar eens
over een andere boeg te gaan gooien: schrap dat station, en gebruik dat
geld voor nuttigere zaken!
Tevens lijkt het ons zinvol om het falende college van B&W maar
in hun eigen sop gaar te laten koken, en ons te gaan richten op het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat. Dáár moet het geld tenslotte vandaan komen!
Het Rotterdamse college houdt immer de deksel op de pot met het Rotterdamse
gemeenschapsgeld als gevraagd wordt om noodzakelijk investeringen voor
de Rotterdammers, maar als er een mogelijkheid bestaat om het landelijke
gemeenschapsgeld over de balk te smijten is geen zee te hoog.
Ik zie dat onderscheid niet. Juist nu Paars weer zoveel gemeenschapsgeld
heeft gestoken in de zoveelste lastenverlichting (lees: exorbitante inkomens-verbetering
voor Rijk Nederland) is het zaak om het beetje wat er nog is in ieder
geval verstandig te gebruiken.
Het megalomane gemeentebestuur van Rotterdam moest dus maar eens worden
teruggefloten!
Dit artikel is geschreven door Rik Schonenberg, SP-fractie deelgemeente Noord op 11-2-2001