Integrale tekst zoals uitgesproken door Mathijs Spaas op 14 Juni 2001, in het raadsdebat over de Eur...
Integrale tekst zoals uitgesproken door Mathijs Spaas op 14 Juni 2001, in het raadsdebat over de Eur...
Nieuws Archief
Integrale tekst zoals uitgesproken door Mathijs Spaas op 14 Juni 2001, in het raadsdebat over de Europese Autovrije dag.
Voorzitter,
Niet dankzij de wethouder, maar eindelijk spreken we dan toch over
de Europese Autovrije dag in de raad.
De wethouder geeft er duidelijk blijk van er eigenlijk helemaal geen behoefte
aan te hebben. Daarom dat hij veel te laat en met niets nieuws op de proppen
kwam in de commissie verkeer en vervoer
De wethouder dacht: ik denk maar zo, ik bedenk maar niets
en als ik dat
maar zo laat en zo langzaam mogelijk doe, dan gebeurt er helemaal niets
De wethouder vond een raadsuitspraak over het wel of niet jaarlijks meedoen
overbodig
en wil ondertussen voortborduren op een concept wat eerder
al een flop was. Het had allemaal al anders kunnen zijn en sneller kunnen
gaan als de wethouder normaal had gereageerd op mijn brief
van 16 september 2000 aan het college. Maar een reactie,
zelfs een ontvangstbevestiging is uitgebleven op mijn brief om de mogelijkheden
voor de raad uit te werken om aan de Europese autovrije zaterdag van 22
september 2001.
Wat is er gebeurd met mijn brief, wanneer krijg ik normaal antwoord? Heeft
u hem zoek gemaakt?
Voorzitter, Alhoewel we nu dan in woord mee zullen doen,
de vraag is hoe het zich in de praktijk uit gaat pakken.
Wat doet Rotterdam om de opening van de autovrije dag waardig te zijn.
Ik heb de stellige indruk: vooral niet zoveel
We laten het aan een enkel
achteraf straatje in het centrum over en aan de goedwillende deelgemeente
Maakt het indruk wanneer er die dag geen auto rijdt door de Karel Doormanstraat
of de Gerard Scholtenstraat. Ik denk het niet
En hoe komt het bij de televisiekijkers over wanneer de journaalbeelden
van de afgesloten centra uit Amsterdam, Eindhoven, Leeuwarden Nijmegen,
Turijn, Napels, Londen, Bremen, Munchen op de buis binnenkomen, met daarna
het beeld van een enkele autovrije 2e Rosestraat?
Die slappe houding is door de meeste coalitiepartijen omarmd uit zogenaamde
economische overwegingen: het centrum zal niet afgesloten worden, omdat
dit al drie maal gebeurd in september
Het zou een economische domper
zijn voor het midden en klein bedrijf in het centrum.
Een typisch geval van rechtse lobby, lijkt mij
Vreemd eigenlijk, want
er zijn zat winkelgebieden die uit economisch gewin meerdere malen in
het jaar hun gebied voor auto's afsluiten. Creatief handelen en de winkels
hebben een betere omzet dan op een normale zaterdag
Bovendien valt er
weinig te zeuren: één dagje een autovrij centrum, dat valt toch in het
niets bij de ruimte die er in het centrum gegeven is voor economisch gewin
door koopzondagen
De SP is van mening dat Rotterdam groots moet inzetten:
· omdat de opening hier is
· omdat er een duidelijk signaal afgegeven moet worden dat het beleid
om de groeiende automobiliteit te temperen faalt
· omdat zo mensen kunnen zien en ervaren wat het betekent als er een dag
nagenoeg geen auto's rijden: hoe is een dag zonder verkeersdrukte, een
dag waarop de buitenruimte teruggewonnen is op het blik en daarom anders
gebruikt kan worden, een dag waarop de overheid andere vormen van mobiliteit
kan promoten, en een dag die ruim baan geeft aan het langzaam verkeer
Groots inzetten betekent: minimaal het centrum afzetten
Je staat voor schut als je dat niet doet.
Daarom dat de motie tot het afsluiten van het centrum, ingediend door
de Stadspartij, zullen steunen.
Maar de raad kan meer
en de raad moet meer
De raad kan ervoor kiezen om er die dag voor te zorgen dat de RET rijdt
voor gereduceerd tarief
Onder het mom van voor een halve Euro van hiero naar daaro
kan de RET
de mensen van de ene culturele straatspeeldag vervoeren naar de andere
autovrije happening. (motie
met de RET voor een halve Euro van hiero naar daaro)
Bovendien kan de raad er werk van maken om
Overschie die dag eens wat meer adem te geven, door op zaterdag 22 september
de A13 vanaf de doenkade tot het Kleinpolderplein af te laten sluiten.
Een symbolische actie waarmee we als raad aangeven dat het menens is dat
er daar op de korte termijn iets gebeurd om Overschie van stank en lawaai
te ontlasten
(motie lucht voor Overschie)
Mathijs Spaas, E-mail