RET in gesprek met Grijze Roodstaart
RET in gesprek met Grijze Roodstaart
Persbericht Archief
Rotterdam, 26 november 2002
Dit najaar voerden de Grijze Roodstaarten (ouderen in de SP) een actie waarbij mensen via kaartjes klachten over stilstaande roltrappen en andere ellende verzamelden. Maandagmiddag ontving de heer van H.J. van Grondelle, de technische sectorchef van de RET, een delegatie van de SP waaronder gemeenteraadslid Theo Cornelissen. De klachten gingen in het bijzonder over het onregelmatig functioneren van roltrappen en liften op de metrostations van Rotterdam.
De heer van Grondelle gaf enkele redenen aan, waaronder de moderne tweerichtings trappen waarvan veel mensen het gebruik niet snappen. Daardoor wordt de noodknop te vaak onjuist gebruikt waardoor de roltrap stil komt te staan. Ten tweede; te veel oude roltrappen, een roltrap gaat ongeveer 20 jaar mee, sommige roltrappen stammen nog uit 1965. Het is enorm duur een tandwiel uit die tijd te vervangen, namelijk 85.000 euro. Van de honderdtwintig roltrappen in metrostations zijn er slechts negenendertig nieuw. Voor de liften zijn mensen vaak erg ongeduldig en vinden een minuutje wachten te lang duren en denken daardoor dat deze lift defect is.
Een beheerder op een metrostation
zou de oplossing kunnen zijn, hij zou informatie kunnen verschaffen aan
de reizigers over het functioneren van de roltrappen en liften. Ook zou
de aanwezigheid van zo'n beheerder misbruik en vandalisme kunnen voorkomen.
Dergelijk personeel is kostbaar. Het repareren en vervangen van roltrappen
in metrostations is eveneens kostbaar. Kortom de RET heeft meer geld nodig.
Ook kan de RET verweten worden te weinig rekening gehouden te hebben met
het gedrag van reizigers.
Op de meeste metrostations zijn vaak geen gewone trappen meer, vaak wordt
daardoor onjuist gebruik gemaakt van de roltrappen waardoor de trap stil
komt te staan.
Sectorchef van Grondelle beloofde
de Grijze Roodstaarten alles te doen om beter naar de mensen en met name
de ouderen te communiceren. Ook beloofde hij door vandalisme veroorzaakte
vernielingen zo snel mogelijk op te knappen. Want ook de psychologische
factor telt hier mee, hoe schoner en heler het station des te vriendelijker
en geduldiger de reiziger.
Voor meer informatie:
Frank Grootfaam (06-) 51 06 27 36
Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96
Zie ook: Actie geslaagd: roltrappen rollen weer
Terug naar Archief