Politie voor iedereen?

8 september 2024

Politie voor iedereen?

20 augustus kwam de NRC met een bericht dat in het Basisteam Rotterdam Centrum, bestaande uit ruim 230 agenten, sprake was van pesten, racisme en vrouwonvriendelijk gedrag naast incidenten met buitensporig geweld. Dat is natuurlijk ontoelaatbaar. Namens de SP stelde Fractievoorzitter Theo Coskun onmiddellijk schriftelijke vragen aan burgemeester Aboutaleb en wethouders Achbar
(samenleving) en Lansink (handhaving).

Deze kwestie kreeg ruime aandacht in de media en vele mensen reageerden geschokt en vroegen zich af hoe dit kan gebeuren en hoe dit dan wordt aangepakt. Samen met PvdA, BIJ1, Volt, GL en DENK dwongen we een eerste debat af in de raadscommissie van 5 september waar zowel politiechef Westerbeke als de Hoofdofficier van Justitie een reactie gaven op de berichten in de media en een toelichting op de publieksversie van een intern rapport.

Dat interne rapport kwam in juni tot stand, gemaakt door een onafhankelijk bureau en kwam er onder druk van Rotterdamse kaderleden van de NPB, de vakbond van politieagenten, die eind 2023 veel signalen kregen van collega’s over wat er mis was in dat grote Basisteam Rotterdam Centrum.

Politiewerk is een zwaar beroep en de SP steunt de politie dan ook volop in haar acties voor behoud van vroegpensioen met 65 jaar. Maar dan moeten wij, ongeacht afkomst of geslacht, ook volop kunnen rekenen op de steun van de politie als onze veiligheid in het gedrang komt. De politie is je vriend, maar die vriendschap moet wel van beide kanten komen.

Het debat gaat op 19 september verder. De 2 teamchefs zijn al vervangen en andere maatregelen zijn ook al genomen of daar wordt aan gewerkt.
Voor ons als SP is het natuurlijk van uiterst belang dat deze cultuur van interne misdragingen stopt. Als je al niet normaal om kunt gaan met je collega’s, hoe gedraag je je dan buiten op straat onder de Rotterdammers.
Wij dulden geen pesten, geen discriminatie, geen vrouwonvriendelijk gedrag en zeker geen buitensporig geweld.

Als de Politie er wil zijn VOOR Iedereen dan moet de politie ook VAN alle
Rotterdammers zijn. Elke Rotterdammer moet de politie kunnen vertrouwen. Niemand is gebaat bij een vijandige politie want dan worden de criminelen en de maffia de baas op straat. Zorgen voor de veiligheid is een kerntaak van de burgemeester en daar hoort een voorbeeldig functionerende politie bij. Wordt vervolgd.

Theo Coskun, fractievoorzitter SP Rotterdam