h

SP Rotterdam presenteert alternatieve routekaart voor een beter OV

3 januari 2025

SP Rotterdam presenteert alternatieve routekaart voor een beter OV

Foto: SP Rotterdam

Op maandag 6 januari, de dag dat de nieuwe dienstregeling en routekaart van de RET van kracht wordt, presenteert SP Rotterdam een alternatieve routekaart met concrete voorstellen voor een beter en eerlijker openbaar vervoer in de stad. Tijdens de avondspits gaan SP’ers op een ludieke wijze met de alternatieve routekaart met reizigers in gesprek over de nieuwe dienstregeling van de RET.

De nieuwe dienstregeling van de RET gaat gepaard met het opheffen van haltes in het Scheepvaartkwartier en Noord en het schrappen van een volledige tramlijn. De komende jaren verdwijnen nog meer haltes, waaronder die van lijn 7 in Kralingen en lijn 4 over de Nieuwe Binnenweg. Het nacht-OV is bovendien nog steeds niet terug.

“Het openbaar vervoer in Rotterdam wordt steeds slechter bereikbaar, minder aantrekkelijk en minder toegankelijk” stelt Just Hovens Greve van de Rotterdamse SP-fractie. “Voor vele Rotterdammers is het OV essentieel. Daarom presenteren wij vandaag een routekaart met acht duidelijke alternatieven die het OV verbeteren en toegankelijker maken.”

Acht routes voor een beter openbaar vervoer:

  • Betaalbaar met het OV: Voor iedereen in de stad.
  • OV binnen 400 meter: Altijd en overal met het openbaar vervoer in Rotterdam.
  • Geschrapte haltes komen terug: In het Scheepvaartkwartier en Noord.
  • Tramlijn 4 en 7 behouden: Lijn 4 via Nieuwe Binnenweg naar Marconiplein. Lijn 7 blijft in Kralingen.
  • Het nacht-OV z.s.m. terug: Terug naar huis met de BOB-bus en een nachtmetro.
  • Toegankelijk OV: Werkende liften en gelijkvloers instappen in tram en bus.
  • Bereikbaarheid over het water: Betere waterverbindingen voor Heijplaat.
  • Veilig onderweg: Meer handhaving in metro, tram en bus.

“De RET-routekaart is een route naar meer problemen voor de Rotterdammers. Wij kiezen voor een routekaart naar oplossingen. Met deze alternatieven zetten we de reiziger centraal” vervolgt Hovens Greve. “Samen met reizigers gaan we de problemen verder in kaart brengen en het zo snel mogelijk opgelost krijgen”

Reactie toevoegen

U bent hier