SP roept WBR uit tot minst sociale verhuurder van 2004

24 september 2004

SP roept WBR uit tot minst sociale verhuurder van 2004

Aanstaande dinsdag 28 september om 16.00 zal de SP het Woningbedrijf Rotterdam uitroepen tot de minst sociale verhuurder van Rotterdam in 2004. Samen met bewoners van herstructureringsgebied Nieuw Crooswijk en vertegenwoordigers van bewonersorganisaties gaat de partij in discussie met WBR-bestuursvoorzitter Frans Erkens over het beleid van zijn corporatie.

SP'er Kevin Levie vindt dat het WBR zijn taak als sociale verhuurder veronachtzaamt: “Het WBR stelt dat ze zorgt voor een passend woningaanbod, in een leefbare woonomgeving, en een correcte dienstverlening. Maar het woningaanbod wordt steeds minder passend: met medewerking van de gemeente heeft het WBR allerlei herstructureringsprojecten in gang gezet. De woonomgeving wordt ondertussen steeds onleefbaarder: onderhoud wordt verwaarloosd in achterstandswijken en terwijl er wel 450 miljoen is voor de herstructurering van Nieuw Crooswijk, wordt er slechts een miljoen per jaar besteed aan onderhoud en leefbaarheid van die wijk.

“Van een correcte dienstverlening is al helemaal geen sprake: volgens de nieuwe algemene voorwaarden moeten huurders 35 euro boete betalen als ze de huur na de 1e van de maand voldoen, 5 euro als ze per acceptgiro betalen, en krijgen ze geen schadevergoeding meer als het WBR langer dan 40 dagen over onderhoud doet. Ondertussen maakte het WBR in 2003 zo'n 678 euro winst per woning. Waarom kan een gedeelte van die winst niet ten goede komen aan de huizen en de huurders?”

Samen met bewoners van Nieuw Crooswijk en vertegenwoordigers van bewonersorganisaties gaat de SP dinsdagmiddag bij WBR-bestuursvoorzitter Frans Erkens ervoor pleiten om de sociale taak van het WBR weer op te nemen en het belang van de huurder voorop te stellen. Levie: “Zo lang dat niet gebeurt, zijn wij genoodzaakt het WBR uit te roepen tot de minst sociale verhuurder van Rotterdam in 2004.”

De prijs voor het WBR is onderdeel van de actiecampagne 'Heel Rotterdam onder dak'. De komende weken verspreidt de SP deur-aan-deur 150.000 kranten over huisvesting. Daarnaast wordt een meldlijn geopend voor vragen en klachten over onderhoud en wijkvernieuwing, organiseert de partij op dinsdag 26 oktober een openbaar volkshuisvestingsdebat in het Bibliotheektheater en presenteert de SP in oktober plannen om een nieuw gemeentelijk woningbedrijf op te richten.

Meer informatie:
Kevin Levie, 06-48 19 76 68, klevie@sp.nl

U bent van harte uitgenodigd om mee te gaan naar het WBR aanstaande dinsdag om 16.00.
Neem contact op met Kevin Levie (zie boven) voor de precieze details.

Meer over de actiecampagne 'Heel Rotterdam onder dak' vindt u op: www.rotterdam.sp.nl/huisvesting