Actie tegen leegstand

8 september 2024

Actie tegen leegstand

Foto: SP Rotterdam

Onnodige leegstand is onacceptabel. Want elke woning telt. Daarom hebben SP Jongeren tijdens de Dag voor Vreewijk samen met bewoners actiegevoerd tegen de leegstand. Pablo Kattenberg van de SP Jongeren Rotterdam: “Ook in Rotterdam moet er een strenge leegstandsaanpak zijn met een meldpunt en meldplicht voor leegstand en een boete op leegstand. Leegstand moet keihard aangepakt worden om de woningnood snel te verlichten.” Wil je ook dat de leegstand in Rotterdam wordt aangepakt? Meld leegstand en kom in actie!

Er is zichtbare en onzichtbare leegstand in onze stad. In winkelstraten en in hoge torens, op bedrijventerreinen en ook gewoon in volkswijken. In 2022 bleek één op de 22 gebouwen niet in gebruik. Dat is een leegstand van 4,6 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat zijn ongeveer 16 duizend lege gebouwen in Rotterdam. Open Rotterdam heeft het probleem dit jaar goed in beeld gebracht door een leegstandkaart te lanceren.

De SP voert al jaren actie tegen leegstand en in 2021 had de SP in de gemeenteraad een voorstel ingediend voor een verregaande leegstandsaanpak in Rotterdam. Toen bleek namelijk dat Utrecht, met succes, gekozen had voor een leegstandsaanpak met een meldpunt en meldplicht voor leegstand en een boete op leegstand.

De SP heeft in de afgelopen jaren vaker plannen ingediend voor een echte aanpak van de leegstand. Voor het laatst nog in juli 2024. Wethouder Zeegers (D66) en verschillende partijen in de raad hebben deze voorstellen niet gesteund.

De SP Jongeren Rotterdam starten een actie om de leegstand zichtbaar te maken, en willen daarmee het tekort aan woningen in de stad aanpakken. Zie je leegstand in de buurt? Meld het en we komen samen in actie.