Keti Koti: Een Viering van Vrijheid

1 juli 2024

Keti Koti: Een Viering van Vrijheid

Foto: SP / SP

Gisteren, op 30 juni, was de SP Rotterdam aanwezig bij de jaarlijkse herdenking van het slavernijverleden bij het Slavernijmonument op de Lloydkade. Deze belangrijke herdenking, georganiseerd door de stichting Gedeeld Verleden Gezamenlijke Toekomst, vindt elk jaar plaats om te reflecteren op de geschiedenis van slavernij en de doorwerking daarvan in onze samenleving.

De ceremonie begon met een  toespraak van burgemeester Aboutaleb,. Vervolgens werd er twee minuten stilte gehouden ter nagedachtenis aan de slachtoffers. Naast de toespraak van de burgemeester waren er ook muzikale bijdragen. De SP Rotterdam, vertegenwoordigd door Maria Sanchez, Sara van Wensveen en Emin Basoglu, legde een krans bij het monument.

Vandaag, op 1 juli, vieren we Keti Koti, een dag die letterlijk “Ketenen Gebroken” betekent. Deze dag markeert de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen in 1863. Hoewel de tot slaaf gemaakte pas in 1873 daadwerkelijk hun vrijheid kregen, blijft 1 juli een symbolische dag van bevrijding en hoop.

In Rotterdam worden er vandaag tal van activiteiten georganiseerd om Keti Koti te vieren.

Maak van Keti Koti een nationale feestdag!