h

Stop de afbraak van het OV in Rotterdam!

31 mei 2024

Stop de afbraak van het OV in Rotterdam!

Foto: SP Rotterdam

Het is tijd om te luisteren naar de gebruikers en te zorgen voor een openbaar vervoer dat écht voor iedereen toegankelijk is, schreef ons burgerraadslid Just Hovens Greve woensdag 29 mei in het AD.

Onze voorstellen:
- Luister naar de reiziger en de wijk in plaats van rekenmodellen
- Tramlijn 4 weer naar Marconiplein
- acht geschrapte bushaltes buslijn 44 moeten terug
- Goed werkende liften in de metro
- Per direct scootmobiel weer in de tram

Lees het opiniestuk:

'OV moet voor iedereen zijn’

De afgelopen weken heeft het AD Rotterdams Dagblad een pijnlijk kijkje gegeven in de ontoegankelijkheid van het openbaar vervoer in Rotterdam. Uit de verslaggeving blijkt dat de nieuwe snelle buslijn, die buslijn 44 vervangt, zo onaantrekkelijk is dat deze leeg rondrijdt. Vorige week berichtte de krant dat scootmobielen plotseling niet meer welkom zijn in de tram, een nieuw dieptepunt voor ov-gebruikers. Het wensdenken en de rekenmodellen hebben de toegankelijkheid van het openbaar vervoer de afgelopen twee jaar structureel aangetast. De Rotterdamse coalitiepartijen DENK, D66, VVD en Leefbaar Rotterdam stemden vorig jaar in met het plan ‘Toekomstvast tramnet’, waarbij lijnen 4, 7 en 8 deels worden opgeheven en spitslijn 20 geheel verdwijnt, onder het mom van ‘versnellen’ en ‘rendabele lijnen’. Duizenden reizigers zullen de komende jaren hun halte en drempelvrije tram verliezen. Reizigers moeten soms wel 600 meter lopen naar een alternatief.

Petitie voor oude lijn 44

De afgelopen weken heeft het AD Rotterdams Dagblad een pijnlijk kijkje gegeven in de ontoegankelijkheid van het openbaar vervoer in Rotterdam. Uit de verslaggeving blijkt dat de nieuwe snelle buslijn, die buslijn 44 vervangt, zo onaantrekkelijk is dat deze leeg rondrijdt. Vorige week berichtte de krant dat scootmobielen plotseling niet meer welkom zijn in de tram, een nieuw dieptepunt voor ov-gebruikers. Het wensdenken en de rekenmodellen hebben de toegankelijkheid van het openbaar vervoer de afgelopen twee jaar structureel aangetast. De Rotterdamse coalitiepartijen DENK, D66, VVD en Leefbaar Rotterdam stemden vorig jaar in met het plan ‘Toekomstvast tramnet’, waarbij lijnen 4, 7 en 8 deels worden opgeheven en spitslijn 20 geheel verdwijnt, onder het mom van ‘versnellen’ en ‘rendabele lijnen’. Duizenden reizigers zullen de komende jaren hun halte en drempelvrije tram verliezen. Reizigers moeten soms wel 600 meter lopen naar een alternatief.

Dit jaar is buslijn 44 aan de beurt. Acht haltes in Blijdorp, Carnisse en Delfshaven zijn geschrapt ten gunste van een snelbus. De nieuwe halte bij het Erasmus MC ligt bijna 500 meter verder voor patiënten, bezoekers en medewerkers, zodat de bus ongehinderd kan doorrijden. Het wensdenken van beleidsmakers kent kennelijk geen grenzen. Deze lijn is zo onaantrekkelijk gemaakt dat deze volgens het AD vaak leeg rondrijdt. De wijkraad Carnisse heeft een petitie gestart om de oude lijn 44 terug te krijgen.

Eerder advies van de wijkraad werd terzijde geschoven; het college stelde dat reizigers snelheid zouden verkiezen boven haltes. Dit is een grote misvatting. De SP heeft de wijk bezocht en het is duidelijk geworden dat toegankelijkheid en een nabije halte bovenaan de prioriteitenlijst staan voor Rotterdammers. Daarom strijdt de SP voor veilig, fijnmazig en voor iedereen toegankelijk openbaar vervoer. Donderdag staat het ov-vervoersplan 2025 op de agenda van de gemeenteraad. Dit is hét moment om de afbraak van het Rotterdamse openbaar vervoer te stoppen. Gooi de rekenmodellen in de prullenbak en luister naar de gebruikers.

Verminderen van het tramnet

In het voorgestelde vervoersplan blijft buslijn 44 een sneldienst en wordt een begin gemaakt met het verminderen van het tramnet. Tramlijn 4 rijdt in 2025, net als dit jaar, niet verder dan het Heemraadsplein. Tramlijn 7 rijdt straks niet meer naar het Willemsplein. Tijdens een inspreekmoment in de gemeenteraad vorige week maakten omwonenden, wijkraden en reizigersvereniging Rover duidelijk dat de impact van de geschrapte haltes van buslijn 44 en tramlijn 4 groot is. De omzet van ondernemers daalt, en vervoersarmoede onder bewoners neemt toe. Ouderen, minder mobiele reizigers en ouders met kinderwagens ondervinden dagelijks de negatieve gevolgen van het huidige beleid. Voor hen zijn een drempelvrije tram en een bushalte op loopafstand essentieel om zelfstandig te kunnen reizen. Zorg dat de geschrapte haltes van buslijn 44 en tramlijn 4 en 7 weer bereikbaar worden. Zorg voor werkende metroliften en verwelkom de scootmobiel per direct weer in de tram. Het is tijd dat Rotterdam openbaar vervoer biedt dat echt voor iedereen toegankelijk is.

Just Hovens Greve, burgerraadslid SP Rotterdam

 

 

Reactie toevoegen

U bent hier