Sta op voor de Vrede

18 oktober 2023

Sta op voor de Vrede

Foto: SP

Theo Coskun: 'Donderdag 12 oktober begon ik met een citaat van Spinoza in de gemeenteraad van Rotterdam om op te roepen tot tolerantie in de stad. Verdraagzaamheid tegenover anders denkenden, geheel in de geest van onze Rotterdamse Erasmus, onze Rotterdamse Pierre Bayle en onze grote filosoof Spinoza.'

Mijn pleidooi aan de andere partijen was om niet mee te gaan in de valse keuze tussen terreur of contra-terreur. Geen keuze tussen de gruweldaden van Hamas of die van het Israelische leger. Laten we proberen om in Rotterdam niet meegezogen te worden in die spiraal van 'oog om oog en tand om tand'. Laten we geen partijpolitieke spelletjes spelen over de ruggen van de onschuldige slachtoffers in Israel en Gaza.

Een debat over het Actieplan “Samenleven in 1 Stad” met als ondertitel “Elke Rotterdammer is anders, Elke ander is Rotterdammer” werd door enkele partijen aangegrepen om ons te overvallen met kritiek op onze burgemeester en een poging om ons in de hoek te drijven van Jodenhaters.

Mijn verzoek om voor dit debat te wachten tot de burgemeester terug was om zijn handelen zelf te kunnen verdedigen en om zo'n debat ook samen goed voor te bereiden, was helaas aan dovemansoren gericht.

Willens en wetens werd geprobeerd een motie door te drukken waarin ons gevraagd werd een valse keuze te maken in dit conflict in het Midden Oosten. Iedereen weet dat de terreur en de contra-terreur die daar plaatsvindt, hevige emoties oproept bij grote delen van de inwoners van onze stad. Die emoties opkloppen kan slechts leiden tot nog meer vijandigheid en verdeeldheid. Rotterdam is een stad met een grote diversiteit. Daarin passen geen eenzijdige en slecht onderbouwde uitspraken van de gemeenteraad.

Vandaar mijn oproep om het debat uit te stellen of anders te proberen echt in gezamenlijkheid een motie op te stellen.

Toen de ChristenUnie, samen met Leefbaar Rotterdam en de VVD, toch haar motie in stemming wilde brengen, kon ik niet anders dan mij van stemming te onthouden door kort de Raadzaal te verlaten, gevolgd door de leden van de PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Volt, D'66 en 50Plus. Daardoor waren er niet genoeg raadsleden meer over in de Raadzaal en was de stemming over de betwiste motie ongeldig.

Toen we allemaal weer terug waren in de Raadzaal werd met overgrote meerderheid een motie aangenomen die opriep tot een gesprek met zowel de Palestijnse als de Israelische gemeenschap en het veiligheidsgevoel van Rotterdammers te verbeteren. Die motie was ingediend door GroenLinks, samen met de SP, D'66, Denk, PvdA, Volt en PvdD.

Het verlaten van de Raadzaal is voorgeschreven in de Gemeentewet en is dus geen weglopen. SP-ers lopen nooit weg voor terreur of contra-terreur, Integendeel. SP-ers staan altijd op voor de vrede. Persoonlijk heb ik dat zowel in de Raadzaal als daarbuiten al mijn hele leven laten zien.

Voor verhelderende vragen of debat, kan iedereen mij altijd benaderen.

Theo Coşkun,

Fractievoorzitter SP Rotterdam