Buurten in de wijken deel 5: Hoogvliet

9 december 2022

Buurten in de wijken deel 5: Hoogvliet

Foto: SP Rotterdam

Op maandag 28 november is de Rotterdamse SP fractie langsgegaan in Hoogvliet. Dit bezoek is onderdeel van Buurten in de Wijken. Hiervoor bezoeken wij wijken in Rotterdam om te zien wat er beter kan in de wijk en welke problemen de bewoners in hun dagelijks leven tegenkomen.

Het eerste bezoek was aan de wijk met de laatste opkomst bij de laatste verkiezingen en we zullen volgend jaar eindigen in de wijk met de hoogste opkomst. In stadsdeel Hoogvliet heeft slechts 30,98 procent van de stemgerechtigden gestemd en is daarmee één van de gebieden met het laagste opkomstpercentage.

Wij ( burgerraadslid Emin Basoglu, Raadslid Theo Coskun en fractiemedewerker Jacco Weener) begonnen ons bezoek aan Hoogvliet in Villa Vonk. Een maatschappelijke organisatie die in een gebouw aan de Othelloweg diverse activiteiten voor bewoners organiseert.
Daar spraken we Marijke Fontijn.

Marijke heeft onlangs van Lilian Marijnissen de Gouden Roeispaan mogen ontvangen voor haar zeer belangrijke werk in Hoogvliet. Geheel onbezoldigd is zij al jaren actief voor Villa Vonk. In ons gesprek werd duidelijk dat er tegenwoordig erg veel behoefte is aan dergelijke plekken. Zo is er elke maand een sociale bijeenkomst met maaltijd voor ouderen. De aanwezigheid van de ouderen hierbij is in korte tijd verdubbeld.

Bij dit gesprek was ook Nina aanwezig. Een bewoonster van de flats in de Desdemonastraat. Deze woningen staan op het punt om gesloopt te worden zonder dat er goede vervangende huisvesting is geregeld voor alle bewoners. Ook hier is het weer duidelijk dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de manier waarop er met bewoners wordt omgegaan.

Daarna spraken we met Edwin Smits, een voormalig wijkraadslid die al zijn hele leven in Hoogvliet woont. Ook in dit gesprek kwam naar voren dat er veel verbeterd moet worden in Hoogvliet, maar dat er ook veel potentie is.

Na deze gesprekken sloot het Rotterdamse SP lid Gabriel van den Berg zich bij ons aan en gaf ons nog een rondleiding door de wijk. We spraken met een bewoonster en een winkelier.

Bij al deze gesprekken kwam naar voren dat de manier waarop de woningbouwverenigingen met de inwoners van hun woningen omgaat een belangrijk aandachtspunt is. Ook de leegstand in winkelstraten en overlast op straat zijn volgens bewoners een probleem.

De serie bezoeken in het kader van Buurten in de Wijken zal in 2023 voortgezet worden.