22 november 2004

Tomaat Persbericht Tomaat

Rotterdam, 22 november 2004

Gemeente Rotterdam ziet het licht; volledig vrije schoolkeuze niet meer heilig

De Rotterdamse SP is verheugd dat wethouder Geluk in heeft gezien wat wij al jaren zeggen: de segregatie in het basisonderwijs is niet aan te pakken zonder verregaande maatregelen. In de commissie Onderwijs voorafgaand aan de begrotingsbehandeling gaf de wethouder aan dat ons daar ingediende plan niet uitgevoerd kon worden ‘omdat het strijdig was met het beginsel van de vrije schoolkeuze en daardoor niet juridisch mogelijk’.

Dit plan is een stap in de goede richting; op een aantal punten vertoont het immers opmerkelijke overeenkomsten met het onlangs gepresenteerde SP plan. Wij willen echter veel verder gaan. De dubbele wachtlijsten willen wij in de hele gemeente Rotterdam verplicht maken en niet alleen in ‘zwarte’ wijken (ook de ‘witte’ scholen moeten gemengd worden) en we zijn er niet voor dat die wachtlijsten uitgaan van de verdeling allochtoon-autochtoon. Veel beter is het om uit te gaan van wegingsfactoren als vooropleiding van de ouders en het taalniveau. Ook in autochtone gezinnen kunnen ‘kansarme’ kinderen zijn! Overigens hebben ouders volgens het SP plan nog steeds vrije schoolkeus, alleen kan het gebeuren dat de wachtlijst vol is voor die bepaalde school. Dat is nu vaak niet anders bij ‘witte’ scholen, alleen ligt de beslissing om een leerling aan te nemen in ons plan niet meer bij de school maar bij het inschrijfplatform.

Een ander zeer belangrijk component van ons eigen plan is het tegengaan van orthodoxe scholen; die leveren in onze ogen geen enkele bijdrage aan gemengd onderwijs. Het SP plan wordt binnenkort samen met het collegeplan in de commissie Onderwijs en daarna de raadsvergadering behandeld; we staan klaar om ons plan te verdedigen!

Meer informatie:Theo Cornelissen (06) 20 43 01 96

bijlage: SP plan Samen Leren Samen Leven
bijlage: het plan van wethouder Geluk