In Memoriam: Ben Oskam

14 juli 2022

In Memoriam: Ben Oskam

Foto: SP

Ben Oskam. 13 februari 1936- 9 juli 2022. Afscheid van een onvermoeibare strijder tegen onrecht.

Op woensdag 13 juli hebben we afscheid genomen van Ben Oskam, markant lid van (bijna) het eerste uur in de afdeling Rotterdam. Ben was loodgieter bij ziekenhuis Dijkzigt, nu Erasmus MC. Hij was fervent
FNV-lid. Al in 1977 stapte hij van de PvdA naar de SP, toen het tweede kabinet Den Uyl er niet kwam. Voor Ben bestond er geen enkele twijfel: de SP zou doorbreken en een grote partij worden. En hij kreeg gelijk, in 1994 kreeg de SP twee mensen in de Tweede Kamer en in 2006 werd de SP  met 25 zetels de derde partij van Nederland. Ook het kabinet Marijnissen kwam er niet. En het aantal zetels werd helaas minder.
Aan Ben lag het niet.  Hij was geen type van eindeloze bestuursvergaderingen, veel meer een doener. Hij was er altijd, op straat en op de markt om de boodschap van de SP met tomatensponsjes uit te delen. Ben hielp mee in talloze acties en organiseerde die ook zelf. Hij was een onvolprezen organisator en hulp bij talloze acties.

Handen af van de WAO
Ben was betrokken bij veel landelijke acties zoals acties tegen de huurverhoging, behoud van de zorg en inspraak in Europa. Hij werd vooral bekend om zijn acties voor behoud van de WAO in de jaren 90. Maandenlang was hij dagelijks te vinden in of rond het Binnenhof. Met een slimme strategie. Zodra minister president Kok of een ander bewindspersoon op het Binnenhof achter de camera verscheen, stond hij er bij met z’n bord ‘Handen af van de WAO’.  Hij had er geen enkel probleem mee ministers aan te spreken en ze uit te leggen waar hij voor kwam.  Zijn acties leverden plaatjes op die door de media vaak gebruikt werden bij de verslaglegging over de WAO-perikelen. Zo kwam onze actie vaak in beeld en zorgde Ben in z’n eentje voor groots verzet.

Gouden tomaat
In 1999, tijdens het 8e partijcongres ontving Ben dan ook de gouden tomaat. Vanwege zijn ludieke en volhardende acties tegen de afbraak van de WAO.

Ook vanwege de bergen werk die hij verzette op het partijbureau. Ben was hier de oudste en trouwe vrijwilliger. Hij leidde de verzendploeg van de Tribune en andere verzendingen. Duizenden enveloppen heeft hij gevuld samen met andere vrijwilligers.

Delfshaven
Ben woonde een groot deel van zijn leven in Delfshaven. Als  zevenjarige jongen maakte hij het vergissingsbombardement mee en werd later een van de vertellers over dit vergeten bombardement. Als lid van de bewonersorganisatie dacht hij mee
over een monument, dat er na 50 jaar éindelijk kwam. Nog steeds wordt in in Park 43 in Delfshaven elk jaar op 31 maart het vergeten bombardement herdacht.
Ben was trots op Delfshaven en liet zijn SP graag kennis maken met zijn Delfshaven.
Hij begeleidde onder meer Jan Marijnissen in een eerste werkbezoek aan een basischool in Tussendijken. Ben wist veel te vertellen over de uitdagingen waar dit soort wijken voor staan. Informatie waar we veel van hebben geleerd als SP.
Nog steeds zijn SP’ers actief in Delfshaven in de strijd tegen armoede en sociaal onrecht. Samen met de vele actieve bewonersgroepen strijden we voor gelijke kansen voor de kinderen in Delfshaven. Het eerste werkbezoek blijft ons inspireren. En helaas blijft het nog steeds hard nodig. In kwetsbare wijken als Delfshaven sloeg corona hard toe, evenals het toeslagen-schandaal. De kloof met rijke wijken wordt steeds groter.

Dank je Ben, voor wat je allemaal hebt betekend voor de SP, dat je ons meenam in wijken als Delfshaven. We hebben er veel van geleerd. Dank je Ben, voor wat je hebt betekend voor Delfshaven. Voor al je verhalen en vooral dat je er was, als mens. Je blijft voor altijd in ons rode hart.
Ben was ook een echte familieman, we wensen Hannie, zijn dochters en zoon, kleinkinderen en achterkleinkinderen veel sterkte met dit verlies.

- Ineke Palm en Theo Coskun