SP is faliekant tegen gas- en oliewinning

17 december 2021

SP is faliekant tegen gas- en oliewinning

Foto: OpenStreetMap

De SP is faliekant tegen de winning van olie en gas in Rotterdam en elders. We zijn zeer ongerust over de negatieve gevolgen en vinden het onacceptabel dat de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) de wens heeft om in Rotterdam olie te winnen. Aan de ene kant verkoopt de NAM binnenkort alle gas- en olievelden, aan de andere kant starten ze nu opeens op meerdere plekken met olie- en gaswinning, waaronder dus Rotterdam-Zuid. SP Kamerlid Sandra Beckerman heeft vandaag Kamervragen ingediend over de plannen van de NAM en de gevolgen hiervan voor onder andere de bodemdaling en afvalwaterinjectie.

SP Rotterdam fractievoorzitter Aart van Zevenbergen tijdens het debat in de Rotterdamse gemeenteraad 16 december: ‘Vanuit pure winstbejag is de NAM nu van plan om de laatste olie uit het veld dat onder de Waalhaven ligt, te halen. Met alle gevolgen van dien’

Bewoners van Zuid, Rotterdammers en eigenlijk alle Nederlanders zijn de dupe van olie- en gaswinning. We zijn allemaal verliezers als er zo doorgegaan wordt met het inwinnen van fossiele brandstoffen. Voor de SP laat dit voorval de destructieve kracht van het kapitaal zien.

De Rotterdamse SP-fractie heeft meegetekend met een motie om bij het ministerie een negatieve zienswijze in te dienen op het voorgenomen besluit om een nieuwe mijnbouwvergunning af te geven voor deze boringen.

Aart van Zevenbergen: ‘Er is veel onduidelijkheid en onzekerheid over deze nieuwe oliewinning in Rotterdam. Wat ons betreft moeten we niet alleen in Rotterdam, maar overal in Nederland stoppen met olie- en gaswinning. De negatieve natuureffecten zijn onacceptabel.’