Rotterdamse Afghanen willen een veilig Afghanistan

22 augustus 2021

Rotterdamse Afghanen willen een veilig Afghanistan

Foto: SP

Met meer dan 100 aanwezigen heeft Rotterdam Verwelkomt Vluchtelingen op zaterdag 21 augustus in samenwerking met Afghaanse organisaties in de stad een strijdbaar en emotionele manifestatie georganiseerd en aandacht gevraagd voor de onveilige situatie in Afghanistan.

Verschillende Afghaanse organisaties hebben hun zorgen geuit nu de Taliban wederom aan de macht is. Tahmina Malek van Stichting Morwarid (Afghaanse vrouwen in Rijnmond) wees ons erop dat Afghanistan niet twintig jaar, maar meer dan 40 jaar het speelveld is van de belangen van Westerse grootmachten. De veertig jaren oorlog was en is niet van Afghanistan maar van Amerika en later de NAVO.

De demonstranten riepen het kabinet op om Afghanistan te erkennen als onveilig land, zodat Afghaanse vluchtelingen recht hebben op asiel. Maar de sprekers maakten ook duidelijk dat dit slechts een tussenoplossing is. Uiteindelijk willen ze voor hun familie en vrienden een veilig Afghanistan, waar de Taliban niet aan de macht is. Kinderen en studenten moeten naar school kunnen gaan en vrouwen moeten vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen.

Bestuursvoorzitter Tijs Hardam: “miljarden euro’s en vele burgerslachtoffers later kunnen we de balans opmaken, deze oorlog heeft de Afghanen niets anders opgeleverd dan ellende en chaos. Wat mij hierbij zo boos maakt, is dat Nederland meedeed, en nu is simpele steun aan vluchtende Afghanen teveel gevraagd.”

28 augustus zal er ook een manifestatie zijn in Amsterdam op de Dam. De Goede Zaak is ook de petitie gestart Elk Afghaan recht op een veilig bestaan, waarmee ze momenteel meer dan 10.000 handtekeningen heeft verzameld. We roepen iedereen op de petitie te tekenen en solidair te zijn met de Afghaanse gemeenschap.

De eisen van de demonstranten richting kabinet zijn:

• Alle Afghanen die zich ingezet hebben voor de Nederlandse vredesmissies - met hun gezinnen - zo snel mogelijk veilig evacueren naar Nederland.

• Met spoed een humaner asielbeleid formuleren om vluchtelingen uit Afghanistan en aan de randen van Europa bescherming te bieden en in Nederland asiel te verlenen. Onder meer op de Griekse eilanden waar tienduizenden Afghanen vast zitten.

• Ongedocumenteerde en uitgeprocedeerde Afghanen voor onbepaalde tijd niet terug sturen.

• Afghanistan erkennen als onveilig land zodat mensen in principe asiel krijgen.

Foto: SP