Stel je kandidaat voor het afdelingsbestuur

8 juli 2021

Stel je kandidaat voor het afdelingsbestuur

Het is weer zover. De verkiezingen voor het nieuwe afdelingsbestuur van de SP in Rotterdam komen eraan. Heb jij inspirerende ideeën om onze afdeling verder op te bouwen? Kun je fantastische acties of campagnes bedenken? Dan ben je zeer welkom als kandidaat bestuurslid voor onze afdeling! Ook als je op een andere manier iets kunt toevoegen, reageer dan vooral!

Wat is er allemaal te doen de komende jaren?

In de komende twee jaar staan ons in ieder geval twee verkiezingen te wachten: gemeenteraadsverkiezingen (2022) en verkiezingen voor de Provinciale Staten (2023). Hoe gaan we deze verkiezingen tot een groot succes maken in onze afdeling? Daarnaast kent de afdeling intussen een aantal lopende actiegroepen en plekken waar mensen samenkomen en ideeën uitwisselen. Hoe gaan we deze of andere activiteiten uitbouwen? Je kunt je kandideren voor één of meer van de volgende functies:

-        Organisatiesecretaris

-        Algemeen bestuurslid

Wat verwachten we van ieder bestuurslid van de SP Rotterdam?

Je kent de SP als organisatie, je bent lid of bent bereid lid te worden, je staat achter de ideologie van de SP en wil die actief uitdragen, je voelt je verantwoordelijk voor een specifieke bestuurstaak (die nader bepaald worden).

Vanzelfsprekend voel je jezelf ook verantwoordelijk voor het bestuur als geheel. Je bent minimaal 2 dagdelen per week beschikbaar, voor een tijdsduur van 2 jaar. Je zal gemiddeld 4 tot 8 uur per week kwijt zijn aan je taken als bestuurslid. Je bent flexibel en kunt prioriteiten stellen. Je bent bereid om deel te nemen aan scholing. Je bent een teamspeler en beschikt over goede communicatieve eigenschappen.

Voor de functie als organisatiesecretaris, zijn daarnaast aanvullende kwaliteiten gewenst. Je hebt bij voorkeur ervaring met het afdelingswerk en bent in staat de structuur in het afdelingsbestuur (mede) te bewaken.

We merken dat historisch gezien het afdelingsbestuur van Rotterdam weinig diversiteit uitstraalt, en daarmee geen representatieve weerspiegeling van onze stad is. Meld je daarom juist als je het gevoel hebt dat het afdelingsbestuur niet iets voor jou is of was, we zijn expliciet op zoek naar nieuwe perspectieven.

Gesprekken

De gesprekken met de kandidaten zullen plaatsvinden in ons afdelingspand aan de Gaffelstraat. Indien je dit wenst, is er ook een mogelijkheid om het gesprek online te voeren. De gesprekken zullen tussen half juli en half augustus gehouden worden door de kandidatencommissie. Deze bestaat uit Ron Koppenhagen, Tugay Filiz, Patrick van Klink en Arno van der Veen.In dit gesprek zullen we ingaan op de tijd die het bestuurswerk kost, alsmede je politieke en organisatorische ideeën over hoe je de afdeling verder wilt helpen. Hierover vragen we je ook een (kort) stuk te schrijven die we kunnen delen met de leden richting de ledenvergadering. Zo kunnen de leden beter op basis van inhoudelijke ideeën bepalen wie zij zien zitten voor het afdelingsbestuur. De commissie brengt een advies uit aan het afdelingsbestuur. Dit advies zal integraal gepresenteerd worden aan de ledenvergadering, al dan niet voorzien van opvattingen en adviezen vanuit het zittend bestuur. Het bestuur bepaalt de maximale omvang van het nieuwe bestuur en doet een voordracht. Het aantal voorgedragen kandidaten kan groter zijn dan de hoeveelheid openstaande bestuursposities. Kandidaten krijgen voor de ledenvergadering te horen of het afdelingsbestuur hen voordraagt aan de ledenvergadering.

In september 2021 kiest de ledenvergadering van de SP-afdeling Rotterdam het nieuwe afdelingsbestuur. De secretaris wordt in functie gekozen, de overige bestuursleden worden gekozen als algemeen bestuurslid. De uiterste datum voor aanmelding is 12 juli 2021. Dat kan door een e-mail met motivatie en CV te sturen naar avdveen@sp.nl