Huurders starten offensief tegen wooncrisis

2 juli 2021

Huurders starten offensief tegen wooncrisis

Op 1 juli gebeurde iets wat sinds 1959 niet meer is gebeurd: de huren van sociale huurwoningen en studentenkamers worden bevroren. Daarom waren (Rotterdamse) huurders in Den Haag om actie te voeren. Samen met de SP trapten ze het offensief af: ze verzamelen de eerste verhalen van wat het grootste zwartboek op wonen ooit moet worden.

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: ‘Alle politieke partijen zeggen dat ze de wooncrisis aan willen pakken. Maar ondertussen wordt de wooncrisis alleen maar erger. Het is tijd dat de politiek ingrijpt en gaat doen wat ze beloven.’

De eisen zijn onder andere: 1. Huurbevriezing en zelfs verlaging. 2. Afschaffen verhuurderheffing. 3. Meer woningen en betere kwaliteit.

Het bevriezen van de huren op 1 juli kwam niet zonder slag of stoot tot stand. Ruim een jaar voerde de SP samen met huurders actie. Onder de leus ‘0 is genoeg’ organiseerde de SP een online demonstratie in Den Haag waar duizenden huurders uit het hele land aan deelnamen. Drie keer werd een SP voorstel om de huren te bevriezen in de Eerste Kamer aangenomen. Minister Ollongren weigerde dit uit te voeren, wat leidde tot een historische motie van afkeuring. Uiteindelijk stemde de Tweede Kamer ook voor het voorstel om de huren te bevriezen en was de huurbevriezing op 1 juli een feit.

De huren stegen de afgelopen 25 jaar met 21% terwijl de lonen met slechts 8% stegen. Huurders betaalden ondertussen samen meer dan 10 miljard euro aan de staatskas via de verhuurderheffing. Beckerman: ‘De politiek in Den Haag, de gemeenten en de verhuurders moeten huurders weer serieus gaan nemen. Daarom verzamelen we zoveel mogelijk bewijs dat het anders moet, zodat ze er niet meer omheen kunnen.’

Wat doet de wooncrisis met jou?

Laat jouw verhaal achter.